Aarhus Universitets Forskningsfond foreslår donation på 125 millioner kroner til forureningsbekæmpelse i Lemvig Kommune

Aarhus Universitets Forskningsfond (AUFF) foreslår at donere 125 millioner kroner til oprettelse af en fond, der blandt andet skal yde økonomisk støtte til oprydning og oprensning efter den omfattende forurening fra kemikaliefabrikken Cheminova.

AUFF blev stiftet i 1944, da grundlæggeren af Cheminova, civilingeniør Gunnar Andreasen, forærede kemikaliefabrikken til Aarhus Universitet. Fondens formål har altid været at støtte den videnskabelige forskning ved AU. Foto: Anders Trærup

Aarhus Universitets Forskningsfond (AUFF) er hovedaktionær i Auriga Industries A/S, der sidste år solgte kemikaliefabrikken Cheminova A/S til den amerikansk kemikaliekoncern FMC Corporation for et kontant vederlag på ca. 8,2 milliarder kroner.

AUFF stiller nu på Aurigas ordinære generalforsamling 30. april forslag om, at Auriga lader 125 millioner kroner af provenuet fra salget af Cheminova gå til oprettelsen af en erhvervsfond.

Fonden skal yde økonomisk støtte til blandt andet oprensning efter den omfattende forurening fra kemikalieproduktionen på Cheminova.

Advokat Jacob Møller fra advokatfirmaet Kromann Reumert skriver på vegne af AUFF følgende om forslaget i et brev til bestyrelsen for Auriga:

"Forslaget fra Aarhus Universitets Forskningsfond er fremsat med et ønske om, at selskabet bidrager til den fremtidige bevarelse af naturen i Lemvig Kommune, hvor driften af Cheminova A/S gennem tiden har haft en negativ indflydelse, og forslaget falder således naturligt i tråd med de strategiske målsætninger for miljømæssig ansvarlighed, som har været en del af selskabet og Cheminova A/S gennem en længere årrække."

At driften af Cheminova A/S gennem tiden har haft en negativ indflydelse på naturen i Lemvig Kommune, er en underdrivelse, der må kunne få fisk til at skrige, da Cheminovas dumpning af kemikalieaffald ved en høfde kun et smutkast fra Vesterhavet er en af de største jordforureninger i Danmark nogensinde.

En forurening som Vestre Landsret i 1987 vel at mærke frifandt Cheminova for i relation til erstatningspligt med den begrundelse, at det var med myndighedernes tilladelse, at kemikaliefabrikken deponerede tonsvis af kemiaffald i slutningen af 50'erne og begyndelsen af 60'erne.

Bestyrelsen i Auriga støtter ikke forslaget fra AUFF. Bestyrelsen skriver følgende i en kommentar til forslaget:

"Om selskabets ansvar bemærker bestyrelsen, at det ved Vestre Landsrets dom af 4. juni 1987 endeligt er fastslået, at Auriga ikke er ansvarlig for oprensning ved Høfde 42. Bestyrelsen støtter derfor ikke forslaget."

Brev af 6. april fra AUFF

Indkaldelse til ordinær generalforsamling 2015 i Auriga