Anden humoristisk baggrund end dansk

Eksil-brite og ekstern lektor ved Institut for Kommunikation og Kultur, Conrad Molden, kalder Aarhus for the perfect storm og har i danskens skævheder fundet en guldgrube af humoristisk materiale, som får både udlændinge og danskere til at grine, når han optræder som standupkomiker landet over.

Conrad Molden optrådte første gang som standupkomiker som 16-årig ved et open mic-arrangement i London. Nu er han en aktiv del af den aarhusianske comedy-scene og optræder over hele landet.

Oplev Conrad Molden – uden for auditoriet

Se også små bidder fra ’Danglish’-showet på Conrad Moldens Facebook-side

Eksil-briten, standupkomikeren og AU-underviseren Conrad Molden har gjort det til sit varemærke at gøre grin med danskerne. Siden han kom hertil for fem år siden, har han samlet på de kulturelle og sproglige skævheder, der kan få en udlænding til at trække på smilebåndet eller klø sig undrende i nakken i mødet med danskerne. Det er blevet til standupshowet ’Danglish – a hyggelicious comedy tour’, som han har optrådt med rundt om i landet. 30 shows plus det løse er det blevet til. Og nu er et nyt show på skitseblokken.

Men tag ikke fejl. Selvom Danmark tilsyneladende er et land, der bliver ved med at give, når det gælder humoristisk materiale for en standupkomiker, er Conrad Molden ret begejstret for at bo her – især er han vild med Aarhus.

Aarhus – the perfect storm

Aarhus is the perfect storm. København er stor og travl. Men her møder du folk, du kender, på gaden, samtidig med at byen er stor nok til, at du også møder nye mennesker. Den er på ingen måde ekstravagant, og som turist kan den klares på to dage. Faktisk nok på halvanden dag. Men at bo i Aarhus er magisk. Eneste ulempe er bakken op ad Randersvej. Den mand, der placerede universitetet på toppen af Randersvej, må være en meget ond person …”

Fra London

Conrad Molden er vokset op i London, men kom til Danmark i 2012 for at læse Human Security på AU. Med sig i den akademiske bagage havde han en bachelorgrad i humaniora med speciale i krigsstudier. Da kandidaten var i hus, blev han hængende ved AU, først som undervisningsassistent og siden som ekstern lektor, hvor han nu underviser på Engelsk i blandt andet bachelortilvalget History, Society and Culture.

Er der noget, der har overrasket dig ved mødet med de danske studerende?

”Ja, deres gruppementalitet. Jeg havde aldrig lavet gruppearbejde, før jeg kom til Danmark for at studere. I Storbritannien har studerende en stærk konkurrencementalitet. Men selvom det er svært og besværligt, er gruppearbejde godt at lære, for på en arbejdsplads skal du jo også kunne indgå i samarbejde med andre.”

Er der noget særligt, du har bidt mærke i, når det gælder dine kolleger på instituttet?

”Nej, ikke ud over det lave sikkerhedsniveau på universitetet. Det overraskede mig. Man kan bare vade ind fra gaden uden nøglekort og gå op i vores personalekøkken og stjæle vores personalefrugt. Men jeg kan godt lide tanken om, at tillid opstår, når man viser andre tillid.”

Træd ud af de internationale cirkler og mød dansken

Har du et godt råd til de mange internationale studerende, der begynder på AU i disse dage?

”I skal ikke være bange for at træde ud af de internationale cirkler og møde danskerne. Jeg begyndte selv at dyrke comedy-miljøet her i Aarhus og udvidede mit danske netværk på den måde. Men der er masser af muligheder og events at tage til. Gå i fredagsbar, eller spis i et folkekøkken. Det er gode steder at møde nye mennesker. Der ligger et folkekøkken på Trøjborg, i hvad der nok er gaden med det cooleste navn i Aarhus: Thunder Shield Street (Tordenskjoldsgade, red.).”

Har du også et godt råd til danskerne?

”Husk, at dansk er et meget svært sprog at lære. Så giv jer tid, når I taler med udlændinge, og vær lidt mere tålmodige omkring det sproglige.”

Dansk er et LEGO-sprog

Nu vi er ved det sproglige, så er Conrad Molden ret fascineret af det, han kalder LEGO-sprog, hvor danskerne sammensætter to eller flere ord til et nyt ord.

”Min tidligere kæreste introducerede mig for eksempel for en ’Washing bear’ og en ’sheep chicken’,” griner han og fortæller, at han efter fem år i Danmark faktisk er blevet så integreret, at han er begyndt på det samme.

”Jeg er blevet så danified, at jeg kalder en gågade for ’walking street’ i stedet for ’pedestrian street’, for det er der ikke ret mange danskere, der forstår. Det samme gælder Wellingtons, som jeg nu kalder for rubber boots. Mine engelske venner fatter ikke, hvad jeg har gang i.”

Oplev Conrad Molden – uden for auditoriet

Se også små bidder fra ’Danglish’-showet på Conrad Moldens Facebook-side