Anerkendelse luner – det gør 500.000 kroner også

Den nye uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen vil hædre de gode undervisere og uddeler næste år en ny national undervisningspris til syv undervisere på videregående uddannelser. Med æren følger en check på 500.000 kroner.

Illustration: Colourbox. Bearbejdning: Marie Groth Andersen

Er din underviser i særklasse, er det nu, du skal hviske rektor det i øret. For den nye uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) har netop taget initiativ til en ny national undervisningspris, der uddeles for første gang til foråret 2020.

Prisen uddeles til syv undervisere på videregående uddannelser. Med prisen følger 500.000 kroner, hvoraf de 200.000 kroner er en personlig hædersgave til underviseren, mens de 300.000 kroner skal bruges til undervisningsaktiviteter.

”Det skal være mere prestigefyldt at være en god underviser. Vi har mange dygtige undervisere på de videregående uddannelser, de fortjener en større anerkendelse. Fremragende undervisning bør have samme høje status som fremragende forskning på de videregående uddannelser, siger uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen i en pressemeddelelse.

Studerende skal involveres

Det er ledelserne på de enkelte uddannelsesinstitutioner, der fastlægger proceduren for at indstille kandidater til prisen, men ministeriet understreger, at de studerende skal involveres.

AU’s ledelse har endnu ikke haft lejlighed til at drøfte procedurerne for at indstille kandidater til den nye pris på AU.

Går til undervisere, der kan formidle vanskeligt stof på inspirerende vis

Ved vurdering af kandidaterne vil ministeriet blandt andet lægge vægt på, at underviseren bidrager ekstraordinært til at skabe engagement, kritisk refleksion og et højt fagligt niveau hos de studerende. Ligesom underviserens evne til at formidle vanskeligt stof på en inspirerende måde vil blive taget i betragtning.

Af de syv priser går to til undervisere på landets universiteter. To priser går til undervisere på landets professionshøjskoler. Endelig tildeler ministeren en pris til én underviser på henholdsvis erhvervsakademierne, de højere kunstneriske uddannelser og de maritime uddannelser.

Fristen for at indstille undervisere er 1. november 2019.