AU-forsker ny vært på Radio4

Biolog Rasmus Ejrnæs bliver fast vært på det ugentlige naturprogram ’Vildspor’ på den nye Radio4, som går i luften i dag.

Folkeuniversitetet og Aarhus Universitetsforlag på Radio4

Folkeuniversitetet og Aarhus Universitetsforlag har dannet et produktionsselskab, som har til formål at levere videnprogrammer til Radio4.

Valget faldt på netop Folkeuniversitetet og Aarhus Universitetsforlag, fordi de har succes med at formidle viden til den brede befolkning gennem blandt andet foredrag, events og bogserien ’Tænkepauser’.

Udover ’Vildspor’ står produktionsselskabet også bag videnprogrammet ’Kraniebrud’, som sendes mandag til torsdag kl. 14.05-15.00 og fredag kl. 13.05-14.00. ’Kraniebrud’ har Emil Nielsen som vært. Han er blandt andet kendt fra programmet ’Store Nørd’ på DR. I første program, som sendes fredag 1. november – dagen efter allehelgensaften eller Halloween – er temaet ’zombier’, og her er AU-forsker Mathias Clasen gæst i programmet.

Biolog og seniorforsker ved Institut for Bioscience, Rasmus Ejrnæs, kan hver lørdag fra klokken 10 til 12 høres i naturprogrammet ’Vildspor’ på den nye taleradio Radio 4, der sender for første gang i dag.

Lørdag formiddag er et lidt svært tidspunkt, vedstår han. For der sendes et af landets mest populære radioprogrammer på DR P4.

”Men jeg håber, jeg kan lokke nogle lyttere væk fra Mads & Monopolet,” griner Rasmus Ejrnæs.

Han er ny i værtsrollen, men flittig formidler af sin forskning både i medier, med foredrag og i bogudgivelser. Rasmus Ejrnæs er blandt andet forfatter til bøgerne Tænkepauser - Natur og Den uendelige have

Vil genfortrylle naturen

Programmet ’Vildspor’ har naturen som sit omdrejningspunkt. Rasmus Ejrnæs får hver gang assistance fra de to biologer Lærke Glerup og Emil Brandtoft, som han sender ud på en feltreportage. Selv bliver han i studiet, hvor han får besøg af en gæst, som fra forskellige vinkler er med til at belyse det, der er programmets dna, nemlig hvordan naturen får den plads, den ifølge biologen fortjener.

”Naturen og mennesket befinder sig i en parforholdskrise, hvor mennesket har taget hele kagen – al pladsen og alle næringsstofferne – så der er meget lidt plads tilbage til andre arter. Der er brug for en mere jævnbyrdig sameksistens,” lyder det fra AU-biologen, der blandt andet forsker i biodiversitet og naturbeskyttelse.

”’Vildspor’ handler altså ikke om, at naturens ressourcer skal bruges, som det gør sig gældende i andre programmer som for eksempel ’Bonderøven’ og ’Nak & Æd’. Vi beskæftiger os med naturen, fordi den er forunderlig. Vi vil genfortrylle naturen,” siger Rasmus Ejrnæs.

Viden skal ikke bare være en rapport på en hylde

Radio4 har fokus på at nå den del af befolkningen, som ikke har en længere videregående uddannelse. Og at formidle viden til den målgruppe, er en opgave, som Rasmus Ejrnæs hellere end gerne tager på sig.

”Jeg sidder til daglig i en stilling, hvor jeg forsker og leverer forskningsbaseret rådgivning. Men viden skal ikke bare være en rapport på en hylde. Jeg synes, det er vigtigt, at vi som forskere også deltager aktivt i det samfund, vi er en del af, ” siger han.

”Ja, hej, det er ulven” …

I programmet ’Vildspor’ vil Rasmus Ejrnæs med egne ord give naturen en stemme. Og det gør han helt konkret med det fast tilbagevendende element ’Naturtelefonen’, hvor en art, der føler sig truet, overset eller forhadt kan ringe ind og klage sin nød.

Så ulven ringer ind?

”Ja, det er meget sandsynligt,” siger Rasmus Ejrnæs.

På spørgsmålet om, hvorvidt programmet ikke risikerer at blive en fætter-kusine-fest for biologer, svarer han:

”Det skal det ikke være. Men hvis man vil give naturen en stemme, er det vigtigt med nogle, der ved noget om naturen. Det omfatter også andre fagligheder end biologer. Man kunne sagtens forestille sig, at vi får en jæger i studiet, en bondemand og en hestehvisker. Man behøver bestemt ikke at være biolog for at vide noget om naturen – en af Danmarks førende fluekendere, Walther Gritsch, er for eksempel togfører,” siger Rasmus Ejrnæs.

Folkeuniversitetet og Aarhus Universitetsforlag på Radio4