AU vil give et år til specialet

Ledelsen på Aarhus Universitet vil give flere studerende mulighed for at inddrage tredje semester til specialet, så de får et år og 60 ECTS-point.

Foto: Lars Kruse

Udspillet er en reaktion på, at specialeperioden på flere uddannelser – som konsekvens af fremdriftsreformen – er blevet kortet ned fra seks måneder, som hidtil har været normen. Det gælder både på AU og flere af landets øvrige universiteter.

I dag er muligheden for at inddrage tredje kandidatsemester til specialet i praksis forbeholdt studerende på naturvidenskab og sundhedsvidenskab på grund af tidskrævende forsøg i laboratoriet.

Samme mulighed skal gælde for studerende på de øvrige fakulteter for at sikre den nødvendige tid til fordybelse, mener ledelsen.

Visionen med udspillet er samtidig, at mange flere i specialet kommer til at kombinere forskning med en tæt relation til arbejdslivet, forklarer prorektor for uddannelse Berit Eika.

»Målet med specialer er først og fremmest, at studerende får muligheder for at afprøve fagets teorier og metoder på et fagligt afgrænset emne. Det må meget gerne være en konkret problemstilling i en privat eller offentlig virksomhed,« siger hun.

Ledelsen på AU håber, at 60 procent af alle specialer på AU i 2020 vil være etårige.

Studenterrådet: Specialeudspil ingen kur mod fremdriftsreformen

Formand for Studenterrådet på AU Sune Koch Rønnow bifalder visionen om, at flere studerende får mulighed for at vælge etårige specialer.

Men han advarer i samme åndedrag imod at se udspillet som en løsning på det pres, fremdriftsreformen lægger på de studerende.

»Som jeg forstår udspillet, får man jo samlet set ikke den tid tilbage, som på grund af fremdriftsreformen bliver skåret af kandidatuddannelsen. Selvom det bliver muligt at inddrage tredje semester til specialet, må man forvente, at arbejdspresset og kravene til ECTS-point relativt vil være de samme,« siger han.

Ville du vælge et etårigt speciale?

Omnibus har spurgt tre nuværende og en kommende specialestuderende, om de kunne finde på at inddrage tredje semester til specialet, hvis de havde (haft) muligheden. Se svarene herunder.