Bål og brandert i parken

Eksamensræset afløses snart af sommerferien, og det markerer Kollegianerrådet fredag med bål, grillpølser og dans til langt ud på den lyse midsommernat, når de traditionen tro inviterer til sankthansfest i Universitetsparken.

Arkivfoto: Anders Trærup

• Kl. 12.00: KIF-Cup 2017 – Parkkollegianernes Fodboldturnering.
  • Kl. 18.00: Grillen ved Eforen tændes.
  • Kl. 18.30: Velkomst og præmieuddeling for KIF-Cup og Eforens quizliga.
  • Kl. 20.30: Båltale ved Nicolai Bang, konservativt medlem af regionsrådet i Region Midtjylland.
  • Kl. 21.00: Bålet tændes.
  • Kl. 22.00: Dans
  • Kl. 00.00-03.00: DJ Adorjan Kovacs spiller på Eforen.
  • Kl. 05.00: Festen slutter

Sankthans i Universitetsparken

Universitetets gartnere har igen i år båret ved til det, der godt kan gå hen og blive byens største sankthansbål. Og Kollegianerrådet har igen ladet blikket glide ned over listen med tidligere kollegianere for at finde årets båltaler.

I år faldt valget på det konservative medlem af regionsrådet i Region Midtjylland, Nicolai Bang, der er tidligere jurastuderende på AU og boede i Kollegium 1 fra 2005 til 2014.

”Selvom han er politiker, kommer han ikke til at holde en politisk tale. Det kommer til at være sjove historier fra tiden på kollegiet,” fortæller Jakob Wadsager, der er formand for Kollegianerrådet.

At årets båltaler er tidligere alumne og beboer på kollegiet, er helt i tråd med traditionen. Men Jakob Wadsager pønser på et lille nybrud.

Samme grundopskrift me en lillebitte smule nyt

”Normalt holdes båltalen foran Eforen for kollegianerne. Men jeg kunne godt tænke mig at få taleren op på en af altanerne, så alle de fremmødte i parken kan høre talen. Jeg er dog ikke sikker på, at jeg kan nå at skaffe lydudstyr, så jeg kan ikke love, at det bliver sådan,” siger Jakob Wadsager.

Et andet brud på traditionen er, at Midsommervisen ikke bliver sunget af Studenterkoret ved Aarhus Universitets Aarhus Universitet, som ikke kunne fredag. I stedet bliver det en solist, der kommer til at synge for, når heksen skal sendes mod Bloksbjerg.

LÆS OGSÅ: En hest, et DJØFiceret bål og en lille pause fra eksamenslæsningen

Bortset fra det er årets sankthansfest brygget på samme grundopskrift som tidligere år, da Kollegianerrådet er nyt og lige skal finde sin form, fortæller den nye formand.

”Vi tager lige en øvelsesrunde, men personligt er det min vision at gøre noget nyt de kommende år.”