Brian Bech Nielsen er forlænget frem til 2022 - og det samme er Connie Hedegaard

Også de kommende fire år vil rektor hedde Brian Bech Nielsen, og Connie Hedegaard vil være navnet på kvinden i spidsen for AU's bestyrelse.

Brian Bech Nielsen og Connie Hedegaard ses her modtage uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) ved årsfesten i år. Arkivfoto: Ida Jensen

Bestyrelsen for Aarhus Universitet besluttede på sit møde i denne uge at forlænge rektor Brian Bech Nielsens kontrakt. Rektors åremålskontrakt udløber 5. august næste år. Men med den tre-årige forlængelse, der netop er aftalt, vil Brian Bech Nielsen fortsætte på posten indtil i hvert fald slutningen af juli 2022.

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) har på sin side netop godkendt, at Connie Hedegaard fortsætter i spidsen for bestyrelse frem til 30. november 2022. Connie Hedegaard blev udpeget til posten første gang sidste år, og havde indtil da siddet som menigt bestyrelsesmedlem siden 2014.

Ministeren er inde over genudpegningen af Connie Hedegaard som følge af en politisk aftale fra april sidste år, som gav uddannelses- og forskningsministeren større indflydelse på, hvilke eksterne medlemmer der får sæde i universitetsbestyrelserne.