Campus i cyberspace

Elektronikingeniørstuderende kan som de første ingeniørstuderende i Danmark fra august tage en hel uddannelse stort set uden at møde op på universitetet.

Foto: Lars Kruse

Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet tilbyder efter sommerferien en fuld onlineingeniøruddannelse, som retter sig mod traditionelle uddannelsessøgende. Men også mod for eksempel håndværkere eller andre, der gerne vil videreuddanne sig, men for hvem det ikke ligger lige for at sige jobbet op for at begynde at studere.

Hilse på hinanden

De kommende studerende har med undtagelse af nogle få dage mulighed for at tage den 3 ½ år lange uddannelse til elektronikingeniør udelukkende i cyberspace.

»De studerende skal arbejde i grupper med forskellige projekter under forløbet, og det fungerer altså bedst, hvis de forinden har hilst på hinanden. Så derfor har vi tilrettelagt det sådan, at de i begyndelsen af studiet skal møde på campus på AU Herning for at blive rystet sammen som et hold,« forklarer udviklingschef Mikael Bergholz Knudsen fra Ingeniørhøjskolen.

»Desuden skal de studerende i slutningen af forløbet møde på campus i forbindelse med nogle af deres eksamener. Men ellers vil de studere i cyberspace,« fortsætter han.

Pilot gennem to år

Gennem de seneste to år er online-undervisningen blevet testet i pilotprojekter på Ingeniørhøjskolen, og ifølge Mikael Bergholz Knudsen er de studerende positive over for den fleksible undervisningsform.

»Jeg har faktisk ikke hørt om nogen, der har været med i pilotprojekterne, som har udtrykt sig negativt.«

Hvis online-uddannelsen til elektronikingeniør bliver en succes, vil det være oplagt at udbyde flere online-ingeniøruddannelser, forklarer Mikael Bergholz Knudsen.

»Det er da motiverende, hvis vi på den her måde kan være med til at uddanne flere, som kan komme ud at gøre gavn, for der er stor mangel på elektronikingeniører. Alle er stort set kommet i arbejde efter et halvt år, og også blandt de øvrige ingeniører er der en lav dimittendledighed.«

Flipped Classroom hedder læringsmetoden, som danner baggrund for online-elektronikuddannelsen på Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

Flipping the classroom Explained (video: 1:48 min.)