Debat: Vi hylder mønsterbryderne – de skal bare ikke gå på AU

Hvis vi vil bekæmpe social ulighed gennem uddannelse, så bliver vi også nødt til at lette den direkte og indirekte adgang til elitestudierne. AU bør gentænke sin måde at optage studerende på, så vi sikrer den lige og frie adgang til uddannelse. Sådan lyder budskabet fra Louise Lindskrog. Hun er Frit Forums spidskandidat til bestyrelsen på AU og går til valg på et mere retfærdigt optagelsessystem.

Louise Lindskrog stiller op til AU's universitetsbestyrelse for Frit Forum. Foto: Melissa Bach Yildirim

Louise Lindskrog læser statskundskab på 3. semester og er Frit Forums spidskandidat til universitetsbestyrelsen.

Flere og flere studier har en adgangskvotient på over 10. Det gør sig også gældende på Aarhus Universitet– eksempelvis er adgangskvotienten på Psykologi 11,1. Det er dog ikke alle uddannelsesinstitutioner, der kun optager studerende med topkarakterer.

Aalborg-, Syddansk- og Roskilde Universitet har fordoblet deres andel af studerende med lave karakterer siden 2000, hvilket ikke er tilfældet for landets øvrige universiteter.

AU vil være eliteuniversitet

AU har for eksempel en vision om at blive et eliteuniversitet. Vi skal længere op af de prestigefulde ranglister og gerne i en fart. Men er der plads til mønsterbrydere i denne vision? Og er det overhovedet universitetets opgave at understøtte den sociale mobilitet? Det mener jeg, at det er. Vi betaler allesammen den skat, der finansiere universiteterne, og derfor er det også mest retfærdigt, at alle, der kan og vil, rent faktisk har mulighed for at komme ind på deres drømmeuddannelse. Ydermere er det dybt problematisk, når enkelte eliteuddannelser rekrutterer meget snævert og samtidig uddanner til samfundets højeste positioner.

Se på andet end karakterer

Hvis vi vil bekæmpe social ulighed gennem uddannelse, så bliver vi også nødt til at lette den direkte og indirekte adgang til elitestudierne. Vi bør derfor på AU gentænke den måde, vi optager studerende på. Det nuværende system er muligvis billigt, men vi bør tænke mere langsigtet og sikre den lige og frie adgang til uddannelse. Vi bør gå i Syddansk Universitets fodspor og optage nye studerende ved både at kigge på motivation, relevante karakterer og optagelsesprøver.

Vi ligner hinanden uhyggeligt meget

Jeg mener, at et samfund fungerer bedst, hvis beslutningstagerne rekrutteres så bredt som muligt, og det er ikke det, der sker på for eksempel mit eget studie, statskundskab. Her ligner vi hinanden uhyggeligt meget. Vi kommer fra de ti rigeste kommuner i landet, og der er næsten ingen med en anden etnisk baggrund end dansk.

Jeg stiller derfor op til universitetsbestyrelsen for at ændre på det nuværende optagelsessystem. For lige nu kører Aarhus Universitet på frihjul i kampen for større social mobilitet, mens andre tager ansvaret for at bryde den sociale arv.