”Det kunne være rart at slutte i parken, hvor det hele startede”

Same procedure as last year ...? Nej, for i modsætning til Miss Sophie fylder AU ikke 90 hvert år. Omnibus fejrer det blandt andet med en række korte interviews, hvor medarbejdere fortæller om deres forhold til universitetet.

Søren Staunsagers yndlingsplet i parken ligger langt fra kontoret på Fuglesangs Allé. Her er han fotograferet ved bænkene, hvor han og kollegaerne spiser frokost sammen, når vejret er til det. Foto: Ida Marie Jensen.

AU 90 år

• ”Med ønsket om, at den videnskabelige forskning, som her skal foregå, må foregå i ånd og sandhed, indvier jeg hermed Aarhus Universitet.”
  • Sådan lød ordene fra Kong Christian X, da han 11. september 1933 indviede det første universitet i Jylland. Nemlig det universitet, hvor du arbejder – eller studerer: Aarhus Universitet.
  • Omnibus fejrer AU’s 90-års fødselsdag med en række korte interviews, hvor medarbejdere svarer på tre spørgsmål om deres forhold til universitetet. Og deres ønske for fødselaren i årene fremover.
  • Sammen med universitetshistoriker Palle Lykke har vi også været i arkiverne for at finde fotografier fra de forgangne årtier, og universitetshistorikeren knytter et par ord til de op- og nedture, som er blevet dokumenteret af fotografens linse gennem tiderne.
  • Fotograf Ida Marie Jensen fra AU Foto har samtidig været på pletten for at vise, hvordan de samme lokationer ser ud i dag. Fødselsdagsserien ’AU 90 år’ bliver bragt hen over efteråret.

Søren Staunsager, systemadministrator, Center for Registerforskning og Institut for Økonomi. Har været ansat på AU siden 1984.

Hvorfor er du her stadig?

”Jeg kan godt lide at være her. Jeg vil ikke sige, at it er min hobby, men det er min store interesse, og det får jeg lov til at arbejde med. Jeg er glad for mit arbejde ved Center for Registerforskning. Jeg får lov til selv at bestemme, hvordan nye servere konfigureres og installeres. Den frihed sætter jeg stor pris på. Og så har jeg ikke mindst altid været heldig at have gode kollegaer. Det betyder meget.”

Hvor er din yndlingsplet på AU?

”Det er ikke her på Fuglesangs Allé. Jeg startede jo oppe i parken, først i Ny Munkegade, og kom senere over på Økonomi, da det lå i Juragården. Bagefter flyttede vi over i det nordøstlige hjørne. Hernede savner jeg parken og søerne. Parken giver ro, og ofte gik jeg en tur igennem den, når jeg skulle til møde. Nu ærgrer jeg mig over, at jeg måske skulle have brugt den noget mere, mens jeg havde chancen. Hvis man har et problem, man skal løse, så nytter det ikke noget at sidde ved sit skrivebord altid, så er det bedre at komme ud at sidde på en bænk. Det gjorde jeg ikke ret meget dengang, og den mulighed savner jeg nu.”

Hvad er dit ønske for fødselaren?

”Jeg synes, det nye campusområde er et spændende projekt, og jeg håber, at det går godt, og at AU har økonomien til at få drømmene for universitetsbyen opfyldt. Så kan hele campus komme til at hænge sammen, og alt kan komme inden for gåafstand. Nogen har spurgt mig, om jeg tror, jeg kan nå at flytte med derop i det nye område, når vi efter planen flytter fra Fuglesangs Allé til universitetsbyen i 2022. Alle har jo en udløbsdato, desværre, og nogle af de kollegaer, jeg startede på AU sammen med, stopper nu. Men jeg håber, at jeg kan nå det. Det kunne være rart at slutte i parken, hvor det hele startede.”

AU 90 år