Et sæt silikonebryster på stiletter eller bedrevidende Kloge Åge?

Rikke Rasmussen har deltaget i flere realityprogrammer sideløbende med sit universitetsstudie. Det har hun måttet høre for både i realityverdenen og på universitetet.

Foto: Søren Kjeldgaard

Et ophold på et lyserødt hotel i Mexico ændrede Rikke Rasmussens studieliv markant. Fra at være almindelig studerende blev hun et kendt ansigt.

I en uge gjorde den eksotisk udseende universitetsstuderende drengene kåde og pigerne jaloux i Paradise Hotel sæson 9, som blev sendt sidste år. Siden har hun deltaget i realityprogrammet For lækker til KBH og er aktuel i For lækker til love på TV3.

I flere af programmerne må Rikke Rasmussen høre for, at hun virker arrogant og bedrevidende, blandt andet fordi hun bruger ord, som de andre deltagere ikke forstår.

»Det var rigtig ubehageligt, for det er jo min personlighed, der bliver angrebet.«

Hængt ud på studiet

Hendes medvirken i reality-tv er heller ikke gået ubemærket hen blandt hendes medstuderende på uddannelsesvidenskab på AU’s Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

»På studiet har vi en privat side på Facebook for alle, der læser uddannelsesvidenskab. Her var der nogle, der lagde en video op med mig fra Paradise Hotel, hvor de skrev, at man hellere måtte melde sig ud af uddannelsen, når en Paradise-deltager kunne gå her, for så var det ikke en uddannelse, der var værd at gå på,« fortæller Rikke Rasmussen og fortsætter:

»Heldigvis var der en medstuderende, der gjorde opmærksom på, at jeg jo muligvis læste med på siden, fordi jeg jo læser uddannelsesvidenskab. Hvilket jeg jo gjorde. Det lagde en dæmper på det. Selv havde jeg det sådan: Hvad har I gang i? Det er jo digital mobning. Og så på en uddannelse, hvor digital mobning er en del af pensum!«

Påvirker studielivet

Derudover har hun hørt hvisken i krogene, når hun har bevæget sig rundt på campus, og har indtryk af, at flere af hendes medstuderende ser hende som et sæt silikonebryster på stiletter.

»Det undrer mig, at folk har den type fordomme om et andet menneske på et universitet, hvor man går for at blive et dannet menneske. Det har påvirket min måde at studere på. Jeg er holdt op med at komme til forelæsningerne og kommer kun til de mest nødvendige. Jeg sørger for at få læst pensum og får afleveret mine opgaver, men jeg kører et sololøb og er ikke særlig social på studiet.«

Rikke Rasmussen har i sommer afleveret sin bacheloropgave, er netop begyndt på kandidaten pædagogisk sociologi og tager nu en pause fra reality-tv. Men hun er fortsat fascineret af realityverdenen og er glad for, at hun har fået lov at være en del af den.

»Det er vildt interessant at opleve forskellen på den måde, man selv har oplevet en situation, den måde, seerne oplever den, og den måde, tilrettelæggerne fremstiller den. Det har været interessant at lægge mit liv i tilrettelæggernes hænder og blive kastet ud i alle mulige situationer og se, hvordan jeg reagerede på dem. På den måde har jeg lært meget om mig selv.«

Studerende på AU

Ordet giver associationer til en ung, relativt videbegærlig type med hang til at name-droppe teoretikere, svælge i fredagsbarer og indtage SU-venlig pasta med ketchup.

Den gennemsnitlige studerende på AU er i begyndelsen af 20’erne, når han eller hun begynder på sit studium, er dansk og har en studentereksamen i rygsækken.

Vedkommende bruger i snit 28,5 timer om ugen på studierne, mens 3,5 timer bruges på studierelevant arbejde og 3,5 timer på ikke studierelevant arbejde.

Men flere studerende stritter udenfor både stereotypen og gennemsnittet.

Omnibus har mødt tre skæve studerende.

Kilde: Dit Studievalg 2012 og Studiemiljø2011