Færdiguddannede i klemme kan begynde at studere igen i februar, men ved stadig ikke hvordan

For de færdiguddannede, der i november fik besked om, at de mangler 30 ECTS-point, er meget stadig uklart. Beskeden fra AU’s vicedirektør er, at de vil få præciseret deres muligheder den 21. januar – altså 11 dage, før forårssemestret begynder.

Vicedirektør for AU Uddannelse, Kristian Thorn, fortæller, at det bliver nødvendigt for 60 af de 211 færdiguddannede, hvis uddannelse fejlagtigt ikke var blevet forlænget, at læse igen. Arkivfoto: Jesper Rais

Sagen om de 211 færdiguddannede

At de færdiguddannede mangler et semester, skyldes, at universitetet gennem ti år ikke har forlænget uddannelsen for studerende, der har læst hovedfag på ét fakultet og sidefag på et andet.

I november 2018 fik 211 færdiguddannede således et brev i deres e-Boks om, at de manglede 30 ECTS-point, som var nødvendige at få i hus, hvis de ville undervise i gymnasiet og endnu ikke havde færdiggjort deres pædagogikum.

60 færdiguddannede har nu oplyst til AU, at de har behov for de 30 ECTS-point. Derudover har Uddannelses- og Forskningsministeriet afgjort, at der vil blive tilbudt dem undervisning på deltidsvilkår. Den vil være uden deltagerbetaling og fleksibel, men ikke være SU-berettiget. De vil få mulighed for at påbegynde undervisningen i forårssemestret, men de konkrete undervisningsformater – såsom om der er mulighed for fjernstudier, aftenstudier eller lignende – vil de først blive oplyst om senest den 21. januar.

Ud af de 211 færdiguddannede, der i november fik besked om, at deres uddannelse fejlagtigt ikke er blevet forlænget af AU, er det for 60 af dem nødvendigt at vende tilbage til AU. Det oplyser vicedirektør for AU Uddannelse, Kristian Thorn og fortæller, at de inden den 21. januar vil få et brev om deres muligheder for at tage de manglende 30 ECTS-points.

Vil det sige, at man som færdiguddannet kan få sine valgmuligheder for at læse oplyst den 21. januar, og så skal man begynde den 1. februar?

”Ja, hvis man har lyst. Man kan også vente. Det er selvfølgelig dybt beklageligt, at tidsfristerne er sådan, men det kræver altså nogle få arbejdsdage at udbyde nogle fagelementer, hvor der er tænkt over tingene,” siger Kristian Thorn.

Stormøde?

Stefan Rau er blandt de færdiguddannede AU-kandidater, der er ramt af AU’s fejlagtige administration. I sidste uge fortalte han til Omnibus, at han gerne vil tage de manglende point hurtigst muligt, og han efterlyste derfor et møde med AU:

”… det eneste, vi har hørt fra AU, er, at de arbejder på sagen. Jeg synes godt, de kunne invitere til et møde, hvor vi kunne stille nogle spørgsmål. Det ville være god stil …”

LÆS OGSÅ: Ministre afviser færdiguddannedes appel om dispensation

Men den forespørgsel afviser vicedirektør for AU Uddannelse, Kristian Thorn:

”Der kommer ikke til at være noget stormøde, for det drejer sig om forskellige uddannelser, og behovet for supplering er individuelt.Dertil kommer, at når dimittenderne er spredt rundt om i landet, giver det mere mening at tage en individuel vurdering sammen med den berørte.”

Vil det sige, at man som færdiguddannet kan bede om et individuelt møde?

”Ja.”

Er der nogen, der har gjort det?

”Nej. Det er der selvsagt ikke, fordi forløbene er der ikke endnu, så der er jo ikke noget at holde møde om. Men der kommer mulighed for vejledning af den enkelte,” siger han og oplyser, at de færdiguddannedes kontaktperson for nu er en af universitetets jurister.

LÆS OGSÅ: Færdiguddannet ramt af AU's brøler: Magtesløshed er noget, der beskriver min situation rigtig godt

LÆS OGSÅ: 22 færdiguddannede i åbent brev til minister: Omstød vores sag

Sagen om de 211 færdiguddannede