Formand for AU’s valgudvalg: ”Mangel på respekt for vælgernes dom”

Juraprofessor Jørgen Albæk Jensen, der er formand for valgudvalget på Aarhus Universitet, kalder det stærkt problematisk, at samtlige kandidater på Artsrådets liste i går valgte at trække sig, da det stod klart, at listen overraskende løb med det ene af de to mandater til bestyrelsen. Derved påvirker Artsrådet valgresultatet ved at lade sit mandat gå videre til Studenterrådets anden spidskandidat.

Juraprofessor Jørgen Albæk Jensen er formand for valgudvalget på Aarhus Universitet. Foto: Privat

Juraprofessor Jørgen Albæk Jensen, der er formand for Aarhus Universitets valgudvalg, understreger, at der ikke er noget ulovligt i Artsrådets beslutning om at trække sig.

”Vi kan ikke forhindre kandidaterne i at trække sig, for de studerende har ikke som de ansatte tjenestepligt til at deltage i kollegiale organer. Men det er mangel på respekt for en demokratisk proces og det valg, der er afholdt,” siger formanden.

LÆS OGSÅ: Valgdrama på AU

Studenterrådet og Artsrådet begrunder beslutningen med, at Artsrådet hele valgkampen har givet udtryk for, at en stemme på dem var en stemme på Studenterrådets spidskandidater, og at det derfor er det mest rigtige at lade mandatet gå videre til Studenterrådets spidskandidat. Men det argument holder efter Jørgen Albæk Jensens mening ikke.

Man kan ikke fortolke på vælgernes motivation

”De kan ikke vide, hvad der rører sig inde i hovedet på vælgerne. De aner jo ikke, om det også har været vælgernes motivation. Man kan jo ikke gå ind og fortolke på vælgernes motivation og sige: det mener de nok ikke. Det er netop deri, at manglen på respekt for resultatet ligger,” siger Jørgen Albæk Jensen og fortsætter:

”Hvis vælgerne ville have de to spidskandidater i bestyrelsen, kunne de jo stemme på dem.”

Til det siger Studenterrådet og Artsrådet, at de stiller op med lokale fagrådslister for at synliggøre den lokale opbakning til spidskandidaterne.

”Ja, men så må man også tage konsekvenserne af den metode, man vælger. Helt grundlæggende handler det om mangel på respekt for vælgernes dom. Hvorfor overhovedet holde et valg, hvis man ikke vil lytte resultatet?” lyder det fra juraprofessoren.

Det ser uldent ud

At fem kandidater trækker sig på samme tid giver også anledning til spekulation i, hvorvidt der er lagt pres på kandidaterne for at få dem til at trække sig, mener Jørgen Albæk Jensen.

”Det er jo ikke usandsynligt, og det ser i hvert fald uldent ud. Beslutningen er stærkt problematisk.”

Bekymret for stemmeprocent ved fremtidige valg

Som sådan får beslutningen ikke konsekvenser for fremtidige valg på AU, men Jørgen Albæk Jensen kan godt være bekymret for, hvordan udviklingen i årets valg vil påvirke den fremtidige stemmeprocent. Og Studenterrådet har i år netop gjort en ekstra indsats for at hæve stemmeprocenten ved valget.

LÆS OGSÅ: Studerende til studerende: Stem for filan!

”Jeg kan da godt forstå, hvis studerende tænker, at det gider de ikke engagere sig i, når dem, de stemmer på, bare lader mandatet gå videre.”