Forskere fra AU skal lære aarhusianerne at meditere

Aarhus Byråd vedtog på sit møde i går, at aarhusianerne skal have mulighed for at stresse af med en times gratis mindfulness om ugen.

Gratis mindfuldness med undervisere fra Dansk Center for Mindfulness
- nu med datoer

Første gang, du kan komme til gratis mindfulness, er i morgen, torsdag 7. februar, fra kl. 16-17, og det foregår i rådhushallen på Aarhus Rådhus.

Og efter vinterferien (uge 7) kan du møde op hver torsdag fra kl. 16-17 (undtagen Skærtorsdag og Kristi Himmelfartsdag) i foredragssalen hos FO Aarhus, der ligger på Vestre Allé 8 i Aarhus C.

Husk at tilmelde dig fra gang til gang: Tilmelding til mindfulness

----

Mon ikke Aarhus Byråd fik sat lidt ind på karmakontoen, da det i går vedtog et forslag om at give aarhusianerne tilbud om en times gratis undervisning i mindfulness om ugen?

Samtlige partier med undtagelse af Liberal Alliance stemte for forslaget, der ikke kommer til at tynge budgettet voldsomt. Forskere fra Dansk Center for Mindfulness ved Aarhus Universitetet, der skal stå for blandt andet guidede meditationer, stiller sig nemlig til rådighed uden at tage penge for det.

Leder af Dansk Center for Mindfulness, psykiater Lone Overby Fjorback, fortæller, at den første session vil finde sted i løbet af en måneds tid. Den vil i øvrigt foregå på Aarhus Rådhus, mens de øvrige sessioner vil finde sted i Musikhuset.

Mere ro på, do

Bæredygtighedsudvalget under Aarhus Byråd står bag det nu vedtagne forslag. Udvalgets begrundelse for at fremsætte det er, at flere og flere oplever stress, angst og depression.

"Tiltaget er ikke ét, der vender kurven, så flere igen kommer til at trives, og ensomhed falder. Men det kan være det første direkte tiltag til et partnerskab mellem Dansk Center for Mindfulness ved Aarhus Universitet og Aarhus Byråd, der giver aarhusianerne mulighed for at træne mental sundhed en gang om ugen i fælleskab med andre," siger Lone Overby Fjorback.

Som leder af Dansk Center for Mindfulness har hun ansvaret for, at det er faglig velfunderet viden, der ligger til grund for de guidede meditationer.

Som nævnt er sessionerne gratis. Men man skal have tilmeldt sig, inden man møder op i Musikhuset.

Omnibus følger op, når det praktiske er faldet endeligt på plads.

Dansk Center for Mindfulness