Historikere kan faktisk være ret fremsynede

En flok forskere fra Historie og Klassiske Studier på Institut for Kultur og Samfund fandt for ti år på at formidle forskningsbaseret danmarkshistorie på nettet. Succesen var en realitet fra dag 1.

Holdet bag danmarkshistorien.dk kan i dag fejre 10 års jubilæum i vished om, at den forskningsbaserede forskningsformidling på nettet er blevet et hit hos danskerne. Som gerne vil læse om de historiske begivenheder, men også se film, høre lydklip eller quizze.

Faktisk var succesen så stor, da danmmarkshistoiren.dk gik i luften 14. maj 2009, at serveren brød sammen den første dag. I dag, hvor siden fejrer 10 års jubilæum, kan historikerne bag den forskningsbaserede historieformidling glæde sig over, at danmarkshistorien.dk har haft intet mindre end 37 millioner sidevisninger igennem det seneste årti. Hvad angår besøgende per år tælles også de i millioner, sidste år klikkede knap tre millioner besøgende sig ind på siden.

Public service - leveret til dig fra AU

Leder af danmarkshistorien.dk, Mette Frisk Jensen, nævner da også den store udbredelse på spørgsmålet om, hvad hun glæder sig mest over her ved det første runde jubilæum. Desuden peger hun på, at danmarkshistorien.dk er en form for forskningsbaseret public service, som Aarhus Universitet er det eneste universitet, der bedriver med så stor succes i Danmark.

Forskere fra AU har skrevet de omkring 1000 leksikonartikler, som besøgende kan bolte sig imellem. Men som det er tilfældet med en anden succes, nemlig serien Tænkepauser fra Aarhus Universitetsforlag, sikrer holdet bag siden, at sproget kan forstås af de fleste.

"Vi redigerer efter, at argumenterne er velunderbyggede, at stoffet er skrevet let forståligt; vi har det princip, at det er ok med fagudtryk, men de skal være forklarede," siger Mette Frisk Jensen.

En velfungerende 2. g'er - og helt almindelige historieinteresserede

Måske skyldes succesen på formidlingssiden også, at de redigerende har defineret, hvem de primært formidler til, og det er, fortæller Mette Frisk Jensen, en velfungerende 2. g'er. Elver på ungdomsuddannelserne er da også en stor del af målgruppen. Men også mange helt almindelige historieinteresserede bruger siden.

"Af statistikken kan vi se, at lidt under halvdelen af de besøgende er under 35 år, så mange andre end uddannelsesinstitutionerne bruger siden," siger Mette Frisk Jensen.

Hun kan i øvrigt fortælle, at langt størstedelen af de besøgende havner på siden efter en søgning på Google, og at de, når de først er inde på siden, synes om det, de finder derinde.

"De besøgende bruger i gennemsnit 3 minutter på en artikel, hvilket er lang tid på nettet. Og i gennemsnit ser de to artikler per besøg," fortæller Mette Frisk Jensen.

Besættelsen og befrielsen

Og hvad er så det mest søgte på danmarkshistorien.dk?

"Artikler om besættelsen og befrielsen. Vi har typisk flest besøgende 9. april. Over 20.000 var på den dato i år inde for at læse om den tyske besættelse af Danmark i 1940. Også i dagene omkring 4. og 5. maj har vi et stort antal besøgende, hvor materialet om befrielsen i 1945 bliver læst," siger Mette Frisk Jensen.

Den mest søgte kilde er Adam Oehlenschlägers "Der er et yndigt land".

"Sikkert fordi, at den skal alle forholde sig til på et tidspunkt i folkeskolen eller på ungdomsuddannelserne," ler Mette Frisk Jensen.

Derudover er det artiklerne om Kanslergadeforliget, krigen i 1864, vikingetiden og kampen for kvinders valgret, der er blandt de mest besøgte sider.

10 års jubilæet bliver i dag markeret med et fagligt arrangement i Aulaen på Nordre Ringgade i Aarhus. Og derefter er der reception i Vandrehallen.