Hjernen hitter på Arts

Du har måske ligesom næsten 40.000 andre set musikvideoen eller hørt i krogene, at der er oprettet en ny uddannelse på AU? Uddannelsen hedder Cognitive Science og har taget AU’s kommende studerende med storm.

Screenshots fra videoen.

Efter ansøgningsfristen for kvote 2-ansøgninger er overskredet, er der ingen tvivl om, at der er interesse for den nye uddannelse. Cognitive Science har modtaget 329 ansøgninger, heraf 170 som førsteprioritet, hvilket gør den til den mest populære uddannelse på Arts blandt ansøgerne.

Jesper Sølund Hansen, der leder studieadministrationen på Arts, fortæller, at kvote 2 plejer at give en stærk indikation på kvote 1-ansøgernes valg. Derudover påpeger han, at uddannelsen både tiltrækker danske og udenlandske studerende.

Lektor Kristian Tylén og lektor Mikkel Wallentin fra Institut for Æstetik og Kommunikation har arbejdet hårdt for at få skabt uddannelsen. De havde til årets u-days booket et lokale med plads til 35 mennesker i Cognition and Behavior Lab på Fuglesangs Allé og blev overraskede, da 100 nye hjerner mødte op og stod tæt pakket i det lille rum.

»Succesen er overvældende. Det er jo bare den første indikation på, at der er tilslutning til Cognitive Science,« fortæller Kristian Tylén.

Bliv dus med hjernen

På Cognitive Science lærer de studerende hjernen bedre at kende. De lærer, hvordan vi træffer beslutninger, hvordan vi oplever vores omverden, og hvordan vi bruger sproget til at kommunikere og interagere med andre. De studerende får også lov til at gå mere praktisk til værks. De lærer at designe og udføre undersøgelser af hjernen, sindet og menneskelig adfærd.

Kan man brande en uddannelse med en musikvideo?

Med en godkendt studieordning var Kristian Tylén og Mikkel Wallentins næste trin at nå ud til potentielle studerende. Under deres brainstorming var en af deres første indfald, at de kunne skrive en sang.

»Der ligger ikke en større kommunikationsstrategi bag det, det var bare et skørt påfund. Jeg skrev og indspillede sangen i min juleferie, og vi brugte en halv dag på at filme videoen,« fortæller Kristian Tylén.

Dog mener han ikke, at man kan give musikvideoen hele æren for tilslutningen:

»Da jeg snakkede med de kommende studerende til u-days, blev det klart, at de primært havde søgt informationer om Cognitive Science gennem de gængse kanaler.«