Hold juleaften med hele verden i studenterhuset

Studenterhus Aarhus lægger igen i år lokaler til juleaften for både danske og internationale studerende, der enten ikke har et sted at holde jul eller leder efter en utraditionel fejring af vinterens store højtid.

Arkivfoto

Det er studenterpræsterne og Studenterhus Aarhus, der står bag arrangementet, og ifølge studenterpræst Jens Munk er der brug for sådan en begivenhed.

»Vi oplever et rigtig stort behov, som primært findes blandt de internationale studerende på Aarhus Universitet. Hvis du kommer fra Peru, og du ikke har råd til at rejse hjem til din egen familie, kan det være svært at fejre jul i Danmark. Det er ikke en højtid, hvor man bare inviterer fremmede ind, selvom de er venner, fordi det er en familiefest. Der er nytårsaften meget mere oplagt, men det er ikke noget, vi gør i julen,« siger han.

En anderledes måde at holde jul på

Det er ikke kun de internationale studerende, der kan mangle et sted at være, det kan også ske for danske studerende, og de er mere end velkomne.

»De typiske danske studerende, der kommer og er med, er mennesker, der har oplevet en konflikt. Måske kan man ikke holde jul med sin familie på grund af uvenskab, eller også er juleplanlægningen faldet ud på en måde, så man ikke kan deltage. Den anden type danske studerende, der kommer, er dem, der leder efter en anderledes måde at holde jul på. Vi synger og danser, synger både danske og engelske julesange, og på den måde kan man holde jul med hele verden,« siger Jens Munk.

Get-together over marcipankonfekt

Den 18. december mødes de tilmeldte fra kl. 16 til 18 i Studenterhus Aarhus’ café, og her er der tid til at lære hinanden lidt at kende og klippe julepynt og lave julekonfekt af marcipan.

Tilmeldingen foregår på Studenterhus Aarhus’ hjemmeside. Her vælger du kalenderen, hopper ned under den 24. december og klikker på ’Christmas Eve’. Billetterne koster 110 kroner stykket og er til salg indtil den 22. december klokken 17, men du skal skynde dig – ifølge Jens Munk er der kun omkring 50 billetter tilbage!