I løbet af den næste måneds tid bliver vejene i Universitetsparken til cykelgader

Følg med!

Vi opdaterer løbende omnibus.au.dk med nyheder.

Gå ikke glip af nyt fra Omnibus: 

 

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet





Du kan fortsat køre bil i Universitetsparken. Men bilister skal indordne sig efter cyklisterne, hvilket indebærer, at man maksimalt må køre 30 km/t i modsætning til de nuværende 50 km/t. Udover cykelgader sker der også ændringer ved Carl Holst-Knudsens Vej og foran Søauditorierne.

30.01.2018 | Marie Groth Andersen

Aarhus Kommune er ansvarlig for vejene i Universitetsparken og har besluttet at omdanne dem til cykelgader. Arkivfoto: Lars Kruse

Foto: Vejdirektoratet

Vejene i Universitetsparken bliver inden for den næste måneds tid omdannet til cykelgader. Det oplyser Anne Vinter, ingeniør i Aarhus Kommunes anlægsafdeling, efter at Østjyllands Politi i sidste uge godkendte planen. 

Man kan fortsat køre bil i parken, men bilisterne skal indordne sig efter cyklisterne. Det betyder, at bilisterne skal tilpasse sig cyklisternes hastighed og maksimalt må køre 30 km/t. En markant ændring i forhold til i dag, hvor hastighedsbegrænsningen på vejene i parken er på 50 km/t. Desuden må man fremover kun parkere i de afmærkede parkeringsbåse. Antallet af parkeringsbåse er uændret.

Overblik over de kommende ændringer i Universitetsparken. Grafik: Astrid Reitzel

Rumlestriber ved Carl Holst-Knudsens Vej

Der kommer ikke til at ske andre ændringer ved vejene, end at de udstyres med skilte, der viser, at de nu er cykelgader. Lige med undtagelse af Carl Holst-Knudsens Vej, hvor kommunen etablerer såkaldte rumlestriber, som er tykke, hvide striber, der tydeligt kan mærkes, når man cykler hen over dem.

”Det sker for at nedbringe cyklisternes hastighed og gøre dem opmærksom på krydsningen af Bartholins Allé,” forklarer Anne Vinter.

Ekstra opmærksomhed ved Søauditorierne 

Desuden vil kommunen, når der ikke længere er risiko for frost, hæve belægningen ud for Søauditorierne. Det sker for at gøre alle trafikanter opmærksomme på de mange studerende, som krydser vejen til og fra forelæsning, fortæller Anne Vinter.

Baggrunden for kommunens tiltag i Universitetsparken er, at en 20-årig kvindelig studerende i 2015 mistede livet i en trafikulykke i Universitetsparken.

LÆS OGSÅ: 20-årig kvinde i livsfare efter ulykke i Universitetsparken

Fra AU’s side er der opbakning til kommunens planer om at forbedre trafiksikkerheden i Universitetsparken.

LÆS OGSÅ: Kommunen vil omdanne vejene i Universitetsparken til cykelgader

I Aarhus Kommune er flere veje og gader de seneste år blevet omdannet til cykelgader. Det drejer sig blandt andet om de gader, der indgår i den såkaldte cykelring, blandt andet Skolegade, Mejlgade, Graven, Grønnegade og Østergade.

LÆS OGSÅ: Trafikulykke fører ikke til ændringer af stærkt trafikeret vejkryds

Artikel, Omnibus, Omnibus, Omnibus, Omnibus

Skriv en kommentar til artiklen

Omnibus ønsker en fri og levende debat, derfor gælder der kun få regler.

  • Indlæg må ikke være anonyme
  • Indholdet må ikke være i strid med lovgivningen
  • Reklame og spam accepteres ikke

Slettes et indlæg, gør redaktionen tydeligt opmærksom på det.

Spørgsmål? Send en mail til: omnibus@au.dk

comments powered by Disqus

Læs også

Henvendelse om denne sides indhold: 
Revideret 23.02.2018