Ikke meget suppe på den Pind

Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) var i dag kaldt i åbent samråd i Uddannelses- og forskningsudvalget for at svare på, hvad regeringen mener, når den i regeringsgrundlaget skriver, at den er ”åben over for private universiteter og andre videregående uddannelsesinstitutioner.” Men ministeren blev de spørgelystne svar skyldig.

Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) havde ikke meget konkret at lægge på bordet i dagens samråd om privatisering af videregående uddannelser. Foto: Lotte Bilberg.

”Regeringen er åben over for private universiteter og andre videregående uddannelses­institutioner, herunder på læreruddannelsesområdet.”

Sætningen fylder kun halvanden linje i det 86 sider lange regeringsgrundlag, som Venstre, Liberal Alliance og Konservative fremlagde i november sidste år. Folketingets Uddannelses- og forskningsudvalg havde i dag kaldt uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) i åbent samråd for at få den nærmere uddybet.

Venstre og privatisering

Det er ikke første gang, at Venstre flirter med tanken om private universiteter. I 2009 lancerede den daværende videnskabsminister Helge Sander (V) idéen om private universiteter i debatbogen ’Fremtidens Universiteter’. Efterfølgende blev han også bedt om at uddybe på et samråd i Videnskabsudvalget. Her nævnte ministeren, at han gerne ville være med til at skabe mulighederne og rammerne for etableringen af private universiteter i Danmark. Blandt andet fordi, han så det som en god måde at få private midler i spil i universitetssektoren.

I et idéoplæg fra 2010 tegnede Helge Sander desuden fire scenarier for etableringen af et privat universitet i Danmark:

1. I tilknytning til eksisterende eller nye private forskningsmiljøer i Danmark
  2. Som en lokal afdeling af et udenlandsk universitet
  3. Ved privatisering af et af de eksisterende selvejende danske universiteter
  4. Ved udvikling af en allerede eksisterende privat udbyder af efter- og videreuddannelse

Åben over for deltagerbetaling

Udvalgsmedlem Mette Reissmann (S) gav udtryk for, at hun havde fået rynker i panden, da hun læste den korte sætning i regeringsgrundlaget:

”Uddannelse bør være for alle uanset størrelsen på pengepungen.”

Til det svarede ministeren, at  han ”er åben over for at drøfte forskellige finansieringsmuligheder, både private og offentlige – herunder også deltagerbetaling.” Men selvom udvalgsmedlemmerne forsøgte at få ministeren til at være konkret, fastholdt han under hele det 40 minutter lange samråd, at regeringen ikke har konkrete planer om privatisering på tegnebrættet.

Privatisere eksisterende universiteter?

Efter samrådet en rum tid havde gået lidt i tomgang omkring etablering af nye private uddannelser, ville Christine Antorini (S) vide, om regeringen vil privatisere eksisterende offentlige uddannelser. Men heller ikke det svarede ministeren konkret på. Han pointerede i stedet:

”Jeg mener, det er forkert at forsøge at oppiske en angst i forhold til det, regeringen vil,” lød det fra Søren Pind, der samtidig understregede, at regeringen ”ikke er en debatklub.” Han opfordrede derfor til, at der først kommer en egentlig diskussion om privatisering, hvis regeringen kommer med et eventuelt konkret forslag.

Fuldstændig afvisende var ministeren dog ikke:

”Hvis man altid havde haft så rigid en holdning til privatisering, som Socialdemokratiet her giver udtryk for, ville Aarhus Universitetet ikke være her i dag.”

Der er så meget, man gerne vil

Udvalgsmedlem Bruno Jerup (EL) ramte måske hovedet på sømmet, da han spurgte ministeren, om det monstro forholdt sig sådan, at ministeren gerne vil tage fat på privatisering, men at det kniber med ressourcerne i en regering, der også vil så meget andet.

Det fik Søren Pind til at trække på smilebåndet, uden at han dog svarede på spørgsmålet.