Internationale studerende om det fede ved at studere på AU: Alle er på fornavn med hinanden

Hvert år kommer flere tusinde studerende fra udlandet til AU for at studere i kortere eller længere tid. International Uddannelse på AU satte forleden fire nuværende internationale studerende stævne – live på Facebook. Her svarede de på kommende internationale studerendes spørgsmål og gav de råd videre, som de ville ønske, de i sin tid selv havde fået.

Larissa Scheu (fra venstre), Priyank Shyam, Serena Leka og Anna Kryvous. Fotos: Melissa Bach Yildirim
Gitte Bindzus Foldager er initiativtager til projektet og forventer at gentage det igen næste år.

Hvor kold er den danske vinter? Kan jeg finde et sted at bo? Hvordan bliver jeg en del af fællesskabet? Kan jeg følge med i undervisningen?
Det var de største bekymringer, Priyank Shyam, Larissa Scheu, Serena Leka og Anna Kryvous havde, inden de rejste fra henholdsvis Indien, Tyskland, Albanien og Ukraine til Aarhus for at studere på AU. I dag er de alle godt i gang med deres studier, og forleden deltog de i en live session på AU’s internationale facebookside, hvor de svarede på spørgsmål fra kommende internationale studerende på AU, som fulgte med og kunne stille spørgsmål i kommentarsporet på Facebook.

Det er anden gang, at AU livestreamer en spørgetime mellem nuværende og kommende studerende. Ifølge Gitte Bindzus Foldager, marketingskoordinator ved International Uddannelse på AU, er formålet at sikre, at overgangen til AU og Danmark bliver så let og god en oplevelse som muligt for nye studerende.

Bedre end glansbilledet i brochurerne

”Det fungerer meget bedre, når man hører fra andre studerende, hvordan det at studere og leve i Aarhus. Identifikationen er stærkere, og det er mere troværdigt at høre fra andre studerende, hvordan her er, end hvis jeg fortæller dem det gennem glansbilleder i brochurer,” forklarer Gitte Bindzus Foldager, som er initiativtager til projektet og var ansvarlig for at filme og læse seernes spørgsmål op.

I løbet af en time når de fire studerende vidt omkring i deres svar. De får blandt andet spørgsmål om, hvordan man lettest finder en cykel i Aarhus, den offentlige transport, maden i kantinerne, gode destinationer for vandreture og leveomkostningerne ved at bo i Aarhus.

”Mens vi venter på det næste spørgsmål: Hvad er det bedste ved at studere her?” spørger Gitte Bindzus Foldager bag sin mobiltelefon.

Uformelt miljø og undervisning hos pionererne

”Jeg ved ikke, om det er den bedste ting, men det er i hvert fald en god ting, at du læser i et internationalt miljø og har et godt forhold til underviserne. Alle er på fornavn med hinanden. Det er meget uformelt, og der er en god stemning mellem underviserne og de studerende,” siger Larissa Scheu fra Tyskland, som er i gang med sit første år på sin kandidat i statskundskab.

Priyank Shyam, kandidatstuderende i nanoteknologi og fra Indien, tilføjer:

”For mig er det bedste infrastrukturen og de faciliteter, vi har adgang til, eksempelvis de store biblioteker. På nanoteknologi bliver jeg undervist af professorer, som er pionerer på området. De underviser os i ting, de måske opdagede for få år siden. Det er virkelig interessant.”

Møder danskerne i fredagsbaren og på kollegiet

De fire internationale studerende er enige om, at det egentlig ikke er så svært at få danske venner. Fredagsbaren er et oplagt sted at møde både danske og andre internationale studerende, mener de.

”Ofte er det en god idé, hvis du tager det første skridt til at møde danskerne. Hvis du bor på kollegium, kan du ikke undslippe dem. De vil være der, og det er fedt, for du kan lære så meget af dem. Hvis du beslutter at bo i lejlighed, er du nødt til at jagte dem lidt mere,” siger Serena Leka med et grin.

Afslutningsvis runder de af med hvert deres gode råd til de kommende internationale studerende på AU. Råd, som de ville have ønsket, de selv havde fået, da de kom hertil. Larissa Scheu bøvlede selv med at finde et sted at bo, så hun råder folk til at være ude i god tid i forhold til at finde en bolig. Priyank Shyam opfordrer andre til – ligesom ham selv – at benytte sig af AU’s fleksibilitet og muligheden for selv at forme sin kandidatuddannelse med valget af fag. Serena Leka mener, det er vigtigt, at man udfordrer sig selv ved at deltage i forskellige aktiviteter – eksempelvis studenterforeninger, gruppearbejde og studiejob.

Anna Kryvous, studerende i kognitiv semiotik og fra Ukraine, slutter af:

”Glem ikke fredagsbarerne! De er sjove. Her kan du mødes med dine holdkammerater, andre studerende i bygningen og underviserne. Der er også International Nights hver tirsdag (i Studenterhus Aarhus, red.) og masser af fester.”