»Jeg er voksen nu«

Malene Bro ville i praktik og havde lagt en plan. Men så kom fremdriftsreformen, og pludselig vidste hun ikke, om fælden ville klappe og de nye regler ramme hende.

»Inden praktikken var jeg dødnervøs for, om jeg kunne bruge alt det her teori, jeg havde lært. Men nu er jeg bare så klar til arbejdsmarkedet og tror på mig selv. Virksomheden får en helt anden person, end hvis jeg bare skulle læse nogle fag, som jeg måske ikke syntes var interessante,« siger Malene Bro. Foto: Christian Garde Petersen

De sidste »studieforlængere« på AU

Omnibus har mødt tre kandidatstuderende, som lige akkurat undgår at blive ramt af fremdriftsreformen.

Deres praktik- og vikarophold kunne lade sig gøre, fordi de som de sidste har mulighed for at forlænge studiet – i modsætning til de studerende, der kommer efter dem.

Det er de glade for. Den praktiske erfaring og det medfølgende ansvar giver nemlig hår på brystet, rankere ryg og en skarpere profil, inden de skal ud og sælge sig selv på arbejdsmarkedet.

Mød også historiestuderende Andreas Fredslund Sørensen og medicinstuderende Niels Baymler

»Jeg havde rigtig mange samtaler med studievejledere for at høre, om det ville påvirke mig. Men de kunne ikke sige noget med sikkerhed. Det var i foråret 2014, hvor det hele var nyt med fremdriftsreformen,« siger den 25-årige kandidatstuderende i virksomhedskommunikation på Institut for Erhvervskommunikation.

Heldigvis fik hun afklaring, inden hun startede i praktik i efteråret 2014 på sit tredje semester af kandidaten.
Hun arbejdede fuld tid for Den Sociale Retshjælp fra september sidste år og frem til februar i år. Men fordi praktikken kun giver 20 ECTS-point, er Malene Bro kommet bagud med sit studie.

Derfor bruger hun dette forår på at tage de sidste ECTS-point, hun mangler, inden specialet venter på den anden side af sommerferien.

Sådan er der flere, der har gjort tidligere, men nu er det slut. Efter sommerferien skal man nemlig tilmeldes 30 ECTS-point på hvert semester.

Point-jonglering

Malene Bro er i alt kommet 15 ECTS-point bagud, fordi hun valgte også at udskyde et fag til 5 ECTS-point på sit andet kandidatsemester i foråret 2014.

Det gjorde hun, fordi det giver hende mulighed for at tage de manglende point på Copenhagen Business School (CBS), hvis valgfag appellerer mere til hende.

CBS giver nemlig 7,5 point for hvert af hendes to valgfag, og på den måde går regnestykket op, forklarer Malene, der næsten ikke turde tro på det, da studievejledningen endelig kunne forsikre hende om, at hendes plan – lige akkurat – lykkes.

Praktik på BSS

Alle kandidatuddannelser på BSS har indlagt mulighed for praktik, som skal afsluttes med en praktikrapport for at udløse ECTS.

På flere studier kan de studerende få 20 point for praktikken, men der er også studier, hvor praktik højst indløser 10 eller 15 point. Antallet af ECTS-point afhænger af længden på praktikken.

Kilde: Administrationscenter Aarhus BSS.

Slap for stort arbejdspres

»Jeg føler mig utrolig heldig og privilegeret, når jeg snakker med de studerende, som kommer efter mig. Jeg har lyst til at tage fat i dem og sige: »Hvor er det synd, I ikke får samme mulighed,« siger Malene.

Hun har svært ved at forestille sig, hvordan man skal finde overskud og tid til at følge et fag ved siden af en fuldtidspraktik. For hende havde det i hvert fald været et kæmpe arbejdspres, siger hun.

»Så tror jeg, jeg ville have taget profilfag på universitetet i stedet for praktik. Det ville have været den nemme løsning. Men så ville jeg ikke brænde for det, og jeg ville heller ikke have haft mulighed for at tage de her fag på CBS. Jeg ville komme ud med en profil, der var magen til alle andres,« siger hun.

Rank ryg

Under praktikopholdet hos Den Sociale Retshjælp har Malene Bro fundet ud af, at det er HR og i mindre grad kommunikation, der motiverer hende. Det store ansvar, hun har fået i forbindelse med blandt andet rekruttering og ansættelsessamtaler, har givet hende vigtig erfaring og tro på egne evner.

»Man er blevet sådan lidt mere …«, siger hun og retter sig op på sin skrivebordsstol: »Jeg er voksen nu, hvis man kan sige det på den måde.«