"Jeg får stadig gåsehud, hver gang jeg går ind i Aulaen"

Same procedure as last year ...? Nej, for i modsætning til Miss Sophie fylder AU ikke 90 hvert år. Omnibus fejrer det blandt andet med en række korte interviews, hvor medarbejdere fortæller om deres forhold til universitetet.

For Birgit Svenningsen er stemningen i Aulaen noget helt særligt, især til årsfesten, når traditionerne holdes i hævd med korsang fra Kasketten, og hvor rektorkæden kommer i brug. Foto: Ida Marie Jensen.

AU 90 år

• ”Sådan lød ordene fra Kong Christian X, da han 11. september 1933 indviede det første universitet i Jylland. Nemlig det universitet, hvor du arbejder – eller studerer: Aarhus Universitet.
  • Omnibus fejrer AU’s 90-års fødselsdag med en række korte interviews, hvor medarbejdere svarer på tre spørgsmål om deres forhold til universitetet. Og deres ønske for fødselaren i årene fremover.
  • Sammen med universitetshistoriker Palle Lykke har vi også været i arkiverne for at finde fotografier fra de forgangne årtier, og universitetshistorikeren knytter et par ord til de op- og nedture, som er blevet dokumenteret af fotografens linse gennem tiderne.
  • Fotograf Ida Marie Jensen fra AU Foto har samtidig været på pletten for at vise, hvordan de samme lokationer ser ud i dag. Fødselsdagsserien ’AU 90 år’ bliver bragt hen over efteråret.

Birgit Svenningsen, chefsekretær for rektor, ansat på AU siden 1983 (Teologisk Fakultet), siden 1985 i den centrale administration.

Hvorfor er du her stadig?

”Fordi jeg har fået lov til at prøve kræfter med mange forskellige arbejdsopgaver gennem årene, og derfor føler jeg ikke, at jeg har siddet med de samme opgaver i 35 år. Blandt andet har jeg ud over mine almindelige opgaver været ’udlånt’ til Informationskontoret (nu AU Events og Kommunikationsstøtte, red.) undervejs og taget mig af Feriefonden. Jeg har derfor den fornemmelse, at jeg har været på mange arbejdspladser, selvom det hele hører ind under AU-hatten. Men det handler også om, at man med tiden udvikler en veneration for de gamle bygninger med de gule mursten. Universitetet kommer ind under huden på én, og man får følelsen af ’yes – jeg er AU’er’. Når jeg skal præsentere mig uden for AU, siger jeg ikke som det første, at jeg arbejder i universitetsledelsens stab. Jeg siger, at jeg arbejder på Aarhus Universitet. Jeg kan ikke forestille mig at arbejde andre steder.”

Hvor er din yndlingsplet på AU?

”Det er Aulaen. Jeg får stadig gåsehud, hver gang jeg går derind. Der er utroligt flot med højt til loftet og vue ud til parken. Jeg kan især godt lide stemningen til årsfesten, hvor rektor står på talerstolen med rektorkæden på, og koret synger oppe fra Kasketten. Det bliver ikke meget smukkere, og der er samtidig en helt særlig, højtidelig stemning, hvor man kan mærke stoltheden over at være en del af AU. Men jeg holder også meget af en spadseretur ned til Dale´s Café (i Høegh-Guldbergs Gade, red.), hvor jeg sommetider spiser frokost med mine kollegaer, der har kontor i parken. For tiden er det især dejligt at se de studerende ligge i græsset og nyde parken. Jeg synes, det er skønt, at den kan være flot som nu, men også kan bruges, for eksempel når de studerende holder kapsejlads, hvor det hele bliver forvandlet til mudder og fest.”

Hvad er dit ønske for fødselaren?

”Det, der er vigtigst for mig, er, at AU bevarer de solide rødder, vi har, og holder fast i vores traditioner i en tid, hvor samfundet udsættes for massive forandringer. Jeg kan godt lide, at vi holder fast i vores delfin-segl, at rektor bruger den gamle rektorkæde blandt andet til årsfesten, og at AU fortsætter med at have højt til loftet – ikke kun i Aulaen. Men samtidig skal vi på AU blive ved med at udvikle os og følge med tiden. Vi skal ikke hvile på laurbærrene, men turde sætte dagsordenen til gavn for både medarbejdere og studerende. Det er også dét, der har gjort AU til et spændende sted at arbejde i alle de år.”

AU 90 år

• ”Med ønsket om, at den videnskabelige forskning, som her skal foregå, må foregå i ånd og sandhed, indvier jeg hermed Aarhus Universitet.”
  • Sådan lød ordene fra Kong Christian X, da han 11. september 1933 indviede det første universitet i Jylland. Nemlig det universitet, hvor du arbejder – eller studerer: Aarhus Universitet.