Juleaften på AU: Danske traditioner med internationalt krydderi

Skal du af den ene eller den anden årsag ikke fejre juleaften i familiens skød? Så giv din traditionelle julemiddag lidt internationalt krydderi og tag til juleaften på AU, når studenterpræsterne igen i år inviterer internationale og danske studerende til fælles julefejring.

Der er både dans om træet og gaver til alle under det, når studenterpræsterne inviterer til juleaften på AU. Foto: International Club.

De fleste fejrer juleaften med familien, men cirka 100 AU-studerende plejer at dukke op til studenterpræsternes juleaften og fejre med hinanden i stedet.

AU’s ene studenterpræst, Jens Munk, ser overordnet fire grupper af studerende, der opsøger arrangementet den 24. december.

”Syv ud af ti af deltagerne er internationale studerende, som ikke har mulighed for at rejse hjem til familien,” forklarer han.

Jul på AU

• Arrangementet afholdes i samarbejde med Studenterhus Aarhus og foregår i studiecaféen.
  • Det starter kl. 15.00 med gløgg og æbleskiver og fortsætter til omkring midnat.
  • Alle studerende er velkomne, uanset kulturel og religiøs baggrund.
  • Det koster 100 kr. at deltage. Arrangementet inkluderer mad og drikke og en gave pr. mand. Man må gerne tage sine egne gaver med også.
  • Find mere information her.

Det skyldes især, at nogle studerende ikke har råd til at betale rejsen hjem til eksempelvis Sydamerika og Asien.

Derudover er der en mindre gruppe af danske studerende. Nogle af dem opsøger arrangementet, fordi de har en konflikt med deres familie og derfor ikke ønsker at fejre jul med dem, mens andre ganske enkelt ikke har en familie at fejre julen sammen med.

Træt af traditionerne

Den sidste gruppe er dem, som er trætte af at tygge i den samme flæskesteg hvert år og gerne vil prøve en anderledes juleaften af.

”Der er lidt mere fest over vores fejring med dans og musik, og der er stort set altid nogen, som har deres eget instrument med,” fortæller Jens Munk.

Præsterne opfordrer i øvrigt alle til at medbringe en lokal tradition eller et instrument, som kan bidrage med festlige indslag i løbet af aftenen.

Arrangementet er således et mix af traditionel dansk jul med gløgg, æbleskiver og dans om træet, tilsat internationalt krydderi.

Ingen juleklip i år

Normalt plejer der at være en forberedelsesdag en uge før juleaften, hvor man bl.a. laver julepynt og -klip sammen, men den er i år aflyst. Det skyldes ifølge Jens Munk primært, at der efterhånden er julepynt nok til at fylde et par kasser fra de forgangne år og i øvrigt, at der ofte kun dukker 6-7 stykker op til forberedelsesdagen.