Lågsus er klar med soundtracket til Kapsejladsen

Måske du kender dem som lyden til din forfest? Måske som konferencierer på NorthSide? I år er værterne fra radioprogrammet Lågsus på P3 konferencierer ved Kapsejladsen. Omnibus har stillet seks skarpe spørgsmål til Nicholas Kawamura og Pelle Peter Jensen for at tjekke op på, om de er klar til at påtage sig den store opgave med at styre slagets gang, når det for alvor går løs i Universitetsparken den 6. maj.

Nicholas Kawamura (tv.) og Pelle Peter Jensen lover, at der bliver skålet en masse, når de den 6. maj står i spidsen for Kapsejladsen. Foto: Petra Kleis.

Nu har I aldrig selv sat fod i Universitetsparken til Kapsejladsen. Hvordan forbereder I jer på at være styrmænd for Nordens største studenterbegivenhed?

”Vi har søgt al den information, vi har kunnet opsnappe. Kapsejladsen er en stolt tradition, så det er vigtigt for os ikke at foregøjle den. Vi kommer også til at lave researchinterviews med relevante personer. Esben Bjerre har givet udtryk for, at han synes, det er fedt, vi er blevet valgt som konferencierer, så vi giver ham nok et kald. Monte Carlo var meget populære konferencierer, kan vi forstå, så vi kan jo stjæle lidt fra deres taktik.”

LÆS OGSÅ: I eftermiddag starter forfesten til Kapsejladsen

Hvad mener I, at gode konferencierer skal kunne?

”Man skal sørge for, at folk ikke keder sig, tage dem ved hånden og føre dem gennem dagen, så der er flow i arrangementet. Og så skal man starte en fest. Mange af tilskuerne vil med stor sandsynlighed være ret berusede, så derfor er det vigtigt at styre slagets gang med fast hånd og autoritet.”

… Har I et forbillede?

Pelle: ”Mit forbillede er ham der Nicholas Kawamura. Han kan sgu et eller andet.”

Nicholas: ”Jeg synes, at Pelle Peter Jensen er god. Han har jo tidligere været konferencier ved festivalen Trailerpark, hvor der var mange scener og mange fulde mennesker at holde styr på. Det klarede han eminent godt.”

LÆS OGSÅ: Monte Carlo elsker AU

Har I gjort jer overvejelser om, hvilke sneakers der kan klare det seriøse søle til Kapsejladsen, som ellers kun overgås af Roskilde Festival om søndagen?

”Nicholas har faktisk lige smidt de ideelle sneakers ud. De kunne klare både vind og vejr, samtidig med at de var smarte. Derfor skal der enten nye sneaks, til eller også må et gammelt par lade livet. En ting er sikkert, man skal ikke gå ned på fodtøj sådan en dag.”

Mange studerende kender jer som dem, der lægger lyd til deres forfest. Hvad er jeres bud på et soundtrack på fem numre, der sætter gang i festen på dagen, mens man venter på, at det hele går løs?

Lågsus' soundtrack

Omnibus har bedt Lågsus lave et soundtrack med de fem bedste numre at varme op til Kapsejladsen med.

Vi har samlet dem i en playliste på Youtube.

”"I en lille båd der gynger” af Bamses Venner er en sikker vinder. Den har en fælles apropos, og så er den bare god stemning. Så vil vi foreslå Lågsus’ Remix af ”3 AM” med Mads Langer. Den skal spilles for enhver mulighed og holder helt igennem, hvis vi selv skal sige det. Med ”Big Pimpin’” af Jay Z på er man altså også godt sejlende. Og så vil vi foreslå, at ”Hjem til Aarhus” af På Slaget 12 også kommer på playlisten. Den kapsler ligesom vores følelse af Aarhus ind. Vi har en masse gode minder fra byen, og den står vores hjerte meget nær. Den følelse vil mange af tilskuerne sikkert kunne nikke genkendende til. Sidst, men ikke mindst, må vi foreslå, at der fyres op for ”Lige nu” af Ukendt Kunstner feat. Silas. Vi tør godt allerede nu sige, at det bliver årets største banger.

Hvordan har I tænkt jer at gøre Kapsejladsen Lågsus?

”Med vores blotte tilstedeværelse og med masser af fart på og hype. Man kan godt forvente, at vi kommer til at skåle en masse. Vi har også store forventninger til publikum. Vi ser det som en holdindsats,hvor vi er indpiskere for holdet. Derfor er tilskuerne også med til at gøre Kapsejladsen Lågsus.”