Medicinerrådet ved AU i åbent brev til ledelsen: Tag ikke vores orlov

Medicinerhuset i Universitetsparken.

Fremdriftsreformen sætter i kombination med AU's egne orlovsregler en stopper for for eksempel lægevikariater, forskningsår, frivillige u-landsophold på hospitaler og projektledelse af længerevarende DANIDA-støttede projekter. Det er uheldigt, mener Medicinerrådet ved AU, som i et åbent brev til ledelsen opfordrer til, at reglerne for at tage orlov bliver ændret.

"Vi ønsker at gøre ledelsen og medstuderende opmærksom på de værdimæssige udfordringer ved, at disse aktiviteter ikke længere er mulige. Aktiviteter som giver vigtige erfaringer, og som er med til at forme de studerende og gøre én klogere på verden", siger næstformand i Studienævnet for Medicin og medlem af Medicinerrådet Nina Bjerre Andersen.

Reglerne på AU er anderledes end på landets øvrige universiteter. Både på Københavns Universitet, Syddansk Universitet og Aalborg Universitet har de studerende mulighed for at tage pause fra studiet for at tage et ophold som for eksempel lægevikarer.

I følge Nina Bjerre Andersen har prorektor for uddannelse Berit Eika i et svar til Medicinerrådet meldt ud, at Uddannelsesudvalget vil diskutere reglerne på et møde den 4. november, men at hun ikke forventer, at en lempelse kommer på tale.

Åbent brev til universitetsledelsen på Aarhus Universitet