”Min kæphest er den akademiske stolthed”

Same procedure as last year ...? Nej, for i modsætning til Miss Sophie fylder AU ikke 90 hvert år. Omnibus fejrer det blandt andet med en række korte interviews, hvor medarbejdere fortæller om deres forhold til universitetet.

Tine Sommers yndlingssted på AU er Aulaen, blandt andet fordi den er med til at give en respekt for den akademiske tradition og stolthed på universitetet. Foto: Lars Kruse.

AU 90 år

• ”Med ønsket om, at den videnskabelige forskning, som her skal foregå, må foregå i ånd og sandhed, indvier jeg hermed Aarhus Universitet.”
  • Sådan lød ordene fra Kong Christian X, da han 11. september 1933 indviede det første universitet i Jylland. Nemlig det universitet, hvor du arbejder – eller studerer: Aarhus Universitet.
  • Omnibus fejrer AU’s 90-års fødselsdag med en række korte interviews, hvor medarbejdere svarer på tre spørgsmål om deres forhold til universitetet. Og deres ønske for fødselaren i årene fremover.
  • Sammen med universitetshistoriker Palle Lykke har vi også været i arkiverne for at finde fotografier fra de forgangne årtier, og universitetshistorikeren knytter et par ord til de op- og nedture, som er blevet dokumenteret af fotografens linse gennem tiderne.
  • Fotograf Ida Marie Jensen fra AU Foto har samtidig været på pletten for at vise, hvordan de samme lokationer ser ud i dag. Fødselsdagsserien ’AU 90 år’ bliver bragt hen over efteråret.

Tine Sommer, institutleder på Juridisk Institut, ansat siden 1991

Hvorfor er du her stadig?

”Det er på grund af ægte kærlighed til arbejdsopgaven og en stolthed over at være en del af AU. Jeg har flere roller på universitetet, som hver især giver noget forskelligt. Som underviser er det arbejdsglæden ved at formidle viden til de studerende og glæden, når det lykkes at tænde den faglige gnist og nysgerrighed hos de unge. Som forsker er det at bidrage med ny viden til samfundet. I min rolle som leder skal jeg være garant for, at vi opretholder den traditionelle, akademiske tilgang til arbejdet. For mig betyder det især medarbejderinddragelse og respekt for det arbejde, der bliver leveret hver dag i universitetets maskinrum. Vi er her for at give viden videre til de næste generationer, og der er et helt apparat i gang, før man som forsker står i forelæsningssalen og underviser. Jeg har stor respekt for alle de medarbejdere, der gør det muligt. Selvom strukturen på universitetet har ændret sig, er det vigtigt, at de medarbejdere, både VIP og TAP, fortsat bliver inddraget, for det er dem, der sidder med tingene til hverdag og ved, hvordan vi får processerne til at fungere i praksis.”

Hvor er din yndlingsplet på AU?

AU er jo især kendetegnet ved vores flotte campus, men hvis jeg skal vælge ét yndlingssted, er det Aulaen. Den bibringer en højtidelighed ved for eksempel dimission og faglige arrangementer, som er med til at give en respekt for den akademiske tradition. Det er rart at have omgivelser, som bidrager til den akademiske stolthed på universitetet.

Hvad er dit ønske for fødselaren?

Det er, at vi bevarer stoltheden og traditionerne, og det kan måske bedst symboliseres ved AU’s gamle segl (med delfinerne, red.). Det udstråler enkelthed, ro og tid til fordybelse. ’Søger i dybet den faste grund’, betyder den latinske indskrift. Det giver en påmindelse om værdien af den fordybelse og nysgerrighed, som universitetet står for. Vi skal holde fast i, at der skal være tid til den fordybelse og ikke sætte det over styr, som giver akademisk værdi – vi skal bevare de grundværdier, som kendetegner høj faglighed.

For Tine Sommer symboliserer AU’s latinske valgsprog og gamle segl universitetets grundværdier og minder om, at vi skal holde fast i dem: enkelthed, tid til fordybelse og faglig stolthed. Foto: Lars Kruse

AU 90 år