Nye tiltag skal sikre cyklister og fodgængere i Universitetsparken

»Vi vil gøre, hvad vi kan, for at sikre, at det ikke sker igen.« Sådan siger chef for Bygninger på AU Charlotte Lyngholm, efter en ung kvindelig cyklist 6. marts mistede livet i en færdselsulykke i Universitetsparken dagen før.

Den 6. marts mistede en ung, kvindelig cyklist livet efter en trafikulykke i Universitetsparken dagen før. Foto: Hans Henrik Tholstrup

Chef for Bygninger på AU Charlotte Lyngholm har efter ulykken i universitetsparken været til møde med Aarhus Kommune, Center for Byudvikling og Mobilitet, for at diskutere, hvordan man kan forbedre færdselssikkerheden i området. Med sig havde hun en række forslag til konkrete tiltag.

»Vi vil gerne have, de kigger på sikkerheden i hele parken, og ikke kun det kryds, hvor ulykken fandt sted. Der skal ikke være nogen områder, hvor vi kan være bekymret for sikkerheden,« siger hun.

Charlotte Lyngholm nævner som eksempel Søauditorierne som et område, hvor der er meget aktivitet, og man derfor skal være ekstra opmærksom.

På mødet diskuterede parterne blandt andet vejbump, bedre skiltning og alternativ placering af parkeringspladser, som spærrer for udsynet.

Derudover håber Charlotte Lyngholm, at fartgrænsen kan blive sænket fra de nuværende 50 km i timen.

»Vi går efter et påbud på hele området om, at man ikke må køre mere end maks. 30 km i timen,« siger hun.

Næste skridt i planerne er en besigtigelse i parken med deltagelse af repræsentanter fra AU, Aarhus Kommune, politiet og daglige brugere i området for at få udpeget de kritiske steder.

Ifølge Charlotte Lyngholm er Aarhus Kommune meget lydhør over for AU’s forslag.

»Jeg er ret sikker på, der kommer nogle fornuftige løsninger. Præcis hvilke, ved vi ikke endnu, men alle er interesserede i, at der skal gøres noget,« siger hun.