Omnibus – et pinligt medie, der mest består af ledelses-bashing, eller en opblomstring af kritisk journalistik?

TAP’er vender tommelfingeren ned, og VIP’er vender tommelfingeren op i bedømmelsen af Omnibus.

Grafik: Astrid Reitzel

»Flere oplever, der er sket forbedring med Omnibus på det seneste.«

Sådan skriver ekspertgruppen i sin sammenfatning i hovedrapporten i forbindelse med medarbejdernes holdninger til den interne kommunikation.

11 udsagn om avisen

Omnibus har fundet elleve udsagn om avisen ved at søge i de mange hundrede offentliggjorte kommentarer, som medarbejdere og studerende har skrevet i forbindelse med ekspertgruppens spørgeskemaundersøgelse.

Spinkelt empirisk grundlag

De fleste vil nok mene, at det er et spinkelt empirisk grundlag at drage konklusioner ud fra. Men der er det interessante ved det, at de tre TAP’er, der har forholdt sig til avisen, alle vender tommelfingeren ned i deres bedømmelse. Mens de fire VIP’er, der har forholdt sig til avisen, vender tommelfingeren op.

Derudover er der to VIP’er, som ikke forholder sig specifikt til Omnibus. Den ene efterlyser et universitetsblad som det tidligere information & debat, der lukkede i 2004. Den anden forholder sig bredt til nyhedsbreve og universitetsaviser, som vedkommende finder for generelle og for ledelsesfedtende.

To studerende er knap så tydelige i deres udtryk.

En tendens eller en tilfældighed?

Redaktionen vil gerne tættere på et svar på det spørgsmål. Vi har derfor samlet de elleve udsagn i en artikel på omnibus.au.dk. Så har du en holdning til avisen, så skriv meget gerne en kommentar i forbindelse med artiklen

»Omnibus– et pinligt medie, der mest består af ledelses-bashing, eller en opblomstring af kritisk journalistik?«

Vi har søgt på ordene »universitetsavis«, »Omnibus« og »universitetsblad« i kommentarerne fra medarbejdere og studerende.

Se kommentarerne nedenfor.

Du kan også til enhver tid skrive eller ringe til redaktør

Lotte Bilberg, lobi@au.dk/ 5133 5344, eller journalist

Christian Garde Petersen, garde@au.dk/ 2118 6272.

Medarbejderes og studerendes omtale af Omnibus i de offentliggjorte kommentarer i forbindelse med ekspertgruppens spørgeskemaundersøgelse

TAP

”"Avisen" Omnibus bør laves om. Den virker hverken som talerør for ledelsen (intern information) eller som reelt kritisk medie. Der gives taletid til en række AU-personer som ikke repræsenterer den brede AU-offentlighed og som kommer med helt utilstedelige angreb på personalegrupper på AU. Der er masser af reelle og vigtige nyheder og historier på AU som redaktionen tilsyneladende ikke formår at finde frem til.”

”Jeg mener Omnibus er et "pinligt" medie for en intern universitetsavis. Det er mest ledelses "bashing" og ikke et reelt formidlende medie der fortæller oplysende nyheder fra universitetet.”

”Jeg tænker primært på universitetsavisen "Omnibus", der er under al kritik. Måden, hvorpå de hænger administration til tørre og giver VIP'er med ekstreme meninger frit afløb for deres galde uden at tjekke om dette repræsenterer en generel holdning er bare for dårlig. Jeg kender ingen, der tager den seriøst og jeg ved, at dens artikler har gjort mange hårdtarbejdende mennesker rigtigt kede af det!”

VIP

”En undtagelse er reformen af universitetsbladet til en uafhængig redaktion, hvilket er et skridt i den rigtige retning.”

”Det synes som om intern kommunikation primært er blevet tænkt som kommunikation fra ledelse til medarbejdere, men universitetet er en komplex organisme, hvor kommunikation nedefra og op og imellem enhederne, dvs. hele kommunikationsinfrastrukturen og den interne offentlighed er meget vigtig. Der synes dog små forbedringer i Omnibus.”

”Nyhedsbreve og universitetsaviser er uinteressante - de er for generelle og for ledelses-fedtende. Måske hvis de udgjorde et egentligt diskussionsforum eller på én eller anden måde muliggjorde tværfagligt samarbejde kunne de have en faktisk funktion. Måske.”

”Man mangler et universitetsblad som tidligere Information & Debat, hvor man fx kunne læse om egentlig fagrelevante begivenheder som konferencer, Ph.d.-forsvar uden for ens eget institut etc. Nyhedsbrevene er blevet for digitale og for omfattende. Begivenheder er måske nok beskrevne på hjemmesider, men vi har travlt og kan ikke bruge timer på at finde de relevante hjemmesider.”

”Et potentielt sparested. Fast budget der ikke må stige. Der er dog fornyligt sket en opblomstring af kritisk journalistik i OMNIBUS, som jeg synes man skal værne om.”

”Omnibus har givet et godt og tiltrængt løft i den interne kommunikation med sin direkte journalistiske tilgang til f.eks. fyringsrunden, men også via dens friskhed i rapporteringen af andre emner.”

Studerende

”Jeg syntes kommunikationen internt på AU virker til at afspejle allerede afklappede beslutninger. Derudover er der ikke en reel debatkultur. Jeg syntes ikke man er lykkedes med at skabe en reel debatkultur selv efter Univers' nedlæggelse og opstarten af Omnibus.”

“Better communication, more than just the news in Omnibus.”