På Dale’s Café er det billigt at flotte sig

Der er hyggelig hulestemning, bøger i vinduerne og bløde sofaer på Dale’s Café. Maden er lavet af gode råvarer, især hitter salatbaren og burgeren hos Omnibus' anmeldere. Det eneste, der for alvor trækker ned, er ventetiden.

Både Anne Mette Torp (tv.) og Sarah Berg har gennem de sidste 12 semestre spist på et hav af AU's kantiner, og de betragter sig begge som kantine-gourmeter. Foto: Maria Randima
Foto: Maria Randima

Anmeldt af: Anne Mette Torp og Sarah Berg, der begge læser medicin på 12. semester.

Maden: På Dale’s Café bestiller Sarah en Royal Pilsner og dagens ret: en klassisk caféburger med ovnbagte kartofler. Mens Anne Mette vælger en sandwich med lakserillette og marineret grønkål og en rabarbersaft fra Antons. Klokken er 11.30, men maden lander først på bordet en lille halv time senere. Heldigvis kom vi i god tid, for klokken 11.45 er næsten alle borde optaget.

Sarah er positivt stemt over for burgerens fyld – en krydret bøf, syltede agurker, sprød salat og hele to dressinger, der dog er med til at gøre burgeren svær at spise pænt. Til gengæld skuffer bollen en smule. Den er ganske vist både sprød, hjemmelavet og ser sund ud, men skulle hellere have været blød og sød, hvis vi skulle helt op at ringe over den.

Sandwichen ser god ud. Den er lavet af det samme surdejsbrød som burgeren, som dog passer bedre til en sandwich, der gerne må være sprød. Smagen er fin – men mindre kål og mere laks og dressing ville have gjort godt.

Sarah og Anne Mette deler desuden en bland selv-salat, som vækker stor begejstring. Salatbaren siger meget om en café eller kantine. Det er ikke alle barer, der byder på interessante smagsoplevelser og -sammensætninger. Men med linsedip, hummus, stegte grøntsager i chili og bagte rødbeder tilfredsstiller baren på Dale’s både med hensyn til smagssammensætning og tekstur. Desuden er der emballage, så man kan tage sin salat eller sine rester med sig, og det trækker op.

Læs også: Se alle kantineanmeldelser her

Til dessert deler vi en hel brunsviger. Kagen har en god, blød krumme, men driver ikke af smør og remonce, som vi gerne havde set den gøre. Det gør den en smule tør, men den scorer stadig højt på både konsistens og smag. Både Anne Mettes caffe latte og Sarahs americano-kaffe er gode, og det trækker op, at stedet har flere forskellige slags kaffe, man kan vælge til sin frokost.

Prisen: Vi giver 175 kroner for hele herligheden, og det er rimeligt. Vi har fået mad, der er bedre end almindelig kantinemad, og vi har givet en pris, der svarer til madens kvalitet. Prisen understreger i vores øjne, at Dale’s Café er et sted, hvor det er billigt at flotte sig, men også et sted, hvor det er for dyrt at spise frokost hver dag som studerende.

Stemningen: Stedet er mørkt og gråt på den gode måde, og det er med til at skabe en hulefornemmelse, hvor man kan passe sig selv og snakke ved sit eget bord uden at blive forstyrret af de andre gæster. Der er bøger i vinduerne, og sofaer er med til at gøre stedet café-agtigt. Det trækker op. Med sin beliggenhed ved siden af International Centre i Vennelystparken, som ligger i forlængelse af Universitetsparken, omfavner Dale’s både universitetets ånd og stemningen fra en café nede i byen.

Konklusion: Stedet ligger med udsigt til både natur og havn – hvis man strækker halsen en smule. Samtidig er caféstemningen og den gode akustik på Dale’s svær at matche for kantinerne rundt omkring på Aarhus Universitet. Det samme kan siges om maden. Den er lavet af gode råvarer og af en kvalitet, der matcher de lidt højere priser. Det eneste, der rigtigt trækker ned, er, at vi må vente næsten en halv time på vores mad, fordi der kun er én på arbejde i caféen. Og det er værd at bemærke, at vi næppe kunne have fået en siddeplads, hvis vi var kommet bare 15 minutter senere.