Præsident Obama vil høre om professor Bertelsen og co.s Aarhusmodel

Præsident Barack Obama er interesseret i at høre nærmere om den metode til at hindre radikalisering af unge, som professor Preben Bertelsen fra Psykologisk Institut har været med til at udvikle, afslørede forsvarsminister Nicolai Wammen (S) på et debatmøde mandag aften i Gellerup.

AU-professor Preben Bertelsen er blevet en mere end medievant herre. Og det uanset, om det gælder den lokale presse eller den internationale ditto.
Forsvarsminister Nicolai Wammen (S) og borgmester Jacob Bundsgaard (S) var initiativtagere til debatmødet, som længe havde stået i aktivitetskalenderen for Gellerup Bibliotek.
Mange har ikke turdet sende deres børn i skole i dag af frygt for, at de skulle blive udsat for ubehageligheder efter terrorhandlingen i København i weekenden, fortalte denne kvinde til Omnibus.
Alle pladser var optaget, og mange måtte tage til takke med en ståplads under debatmødet om antiradikalisering på Gellerup Bibliotek.

Borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard (S) rejser tirsdag 17. februar til Washington med en personlig invitation fra præsident Barack Obama i baglommen.

Den amerikanske præsident vil nemlig gerne høre nærmere om den tilgang til unge, der står i fare for at blive radikaliserede, som med succes har været praksis i Aarhus gennem de seneste år.

Faddere til modellen

En af fadderne til Aarhusmodellen, som metoden bliver kaldt i daglig tale, er professor Preben Bertelsen fra Psykologisk Institut på AU. Han var da også at finde blandt oplægsholderne til et debatmøde om antiradikalisering, som tiltrak ca. 250 mennesker mandag aften på Gellerup Bibliotek.

Forklare, ikke undskylde

"Vi skal aldrig holde op med at forklare dem. Men det er ikke det samme som at undskylde dem," sagde professor Preben Bertelsen under sit oplæg med reference til terrorhandlinger som den der i weekenden blev begået af en ung mand i København.

Stor international interesse

31 unge forlod Aarhus for at rejse til Syrien i 2013. Sidste år var tallet nul, fortalte politikommissær Allan Aarslev fra Østjyllands Politi under mødet. Og det er resultater som disse, der gennem det seneste halve år har resulteret i over 200 henvendelser fra politikere og journalister fra hele verden, som ønsker at tale med professor, politi og politikere i Aarhus.