Prisregn over professorer og ph.d.-studerende

To professorer og fem ph.d.-studerende blev i går hædret ved uddelingen af Rigmor og Carl Holst-Knudsens Videnskabspris og Aarhus Universitets Forskningsfonds Talentpris.

Professor i økonomi Annette Vissing Jørgensen og professor i astronomi Jørgen Christensen-Dalsgaard er modtagere af Rigmor og Carl Holst-Knudsens Videnskabspris 2018.

Professor i økonomi, Annette Vissing Jørgensen, der er uddannet fra AU, men som i dag arbejder på University of California, og professor i astronomi, Jørgen Christensen-Dalsgaard, der er ansat her på AU, er årets modtagere af Rigmor og Carl Holst-Knudsens Videnskabspris.

Videnskabsprisen blev uddelt for første gang i 1958, og det var dermed 60. gang, at den blev uddelt i år. Prisen var oprindelig på 10.000 kroner, men beløbet er i årenes løb steget til 100.000 kr.

Også priser til fem ph.d.ere

Aarhus Universitets Forskningsfond uddelte, som det er sædvane ved uddelingen af Rigmor og Carl Holst-Knudsens Videnskabspris, en talentpris til fem ph.d.-studerende på AU. Ph.d.-studerende, som har vist et særligt talent for forskning.

Winnie Soon har udviklet en ramme til at analysere begrebet liveness inden for computerkultur.

Sigrún Schmidt har udviklet en ny metode til at studere sygdommen helvedesild.

Jesper Aagaard har udført empiriske studier i gymnasieklasser, som afslører den magt, som sociale medier kan have på unge.

Amin Salami Dehkharghani har bidraget til at lægge et fundament for forståelsen af éndimensionelle kvantesystemer.

Toke Isaksen har ved hjælp af forsøg på mus lokaliseret en defekt i hjernecellers natrium-kalium-pumpe.

Rektor Brian Bech Nielsen.

Stemningsbilleder fra uddelingen af Rigmor og Carl Holst-Knudsens Videnskabspris og Aarhus Universitets Forskningsfonds Talentpris 2018  (flickr.com)