Se din SU-vejleder i øjnene

Aarhus Universitet åbner ny, personlig SU-ekspedition. I Aarhus er rådgivningen ansigt til ansigt, studerende i Herning og Emdrup kan få personlig SU-rådgivning via videochat.

»Du er nummer 14 i køen, vent venligst …«

Denne melding og udsigten til at spilde en ubestemt mængde minutter af sit liv med en varm mobil klistret til øret har fået en del studerende op i det røde felt, når de forsøgte at komme igennem
telefonslusen til AU’s SU-kontor.

De studerendes frustration er blevet hørt. Fra 1. september får AU’s studerende derfor mulighed for at få SU-vejledning ansigt til ansigt med vejlederen i Informations- og Vejledningscenteret på Fredrik Nielsens Vej i Aarhus.

»Vi håber, det nye tilbud kan være med til at give de studerende en ekstra tryghed. De kan for eksempel medbringe ansøgninger og bilag og få tjekket, om de nu har udfyldt dem korrekt. Flere er usikre på SU-området, og det er da også komplekst, der er mange regler, frister og betingelser at holde styr på. SU’en har også stor betydning for de studerende, det er deres levebrød, så derfor vil mange gerne dobbelttjekke, at de nu har gjort alt korrekt,« fortæller Mads Ask Olesen, der er
teamleder ved SU-kontoret på AU.

Studerende i Herning og Emdrup

Studerende i Herning og Emdrup bliver ikke snydt for muligheden for at få personlig SU-rådgivning, men her kommer mødet til at foregå via videochat.

»I både Herning og Emdrup kan de studerende låne en iPad, som de kan bruge til at videochatte
med SU-vejledningen, lidt ligesom på Skype.«

Præcis hvor iPadene kommer til at stå, ligger endnu ikke helt fast, men det bliver et sted, hvor de
studerende færdes i forvejen, lover Mads Ask Olesen.

Det er også stadig muligt at ringe eller skrive til SU-kontoret som hidtil.

»Og man kan også fortsat booke tid til en personlig SU-vejledning. Det er et tilbud, vi har haft længe, men der er ikke så mange studerende, der kender det. Her foregår vejledningen mere som et møde, hvis man ikke vil stå ved en skranke i SU-ekspeditionen og tale om ting, der er svære eller private.«

Studenterrådet hilser tilbuddet velkommen

Næstformand i Studenterrådet Allan Graversen Vesterlund glæder sig til at se det nye tilbud udmøntet.

»Det lyder rigtig godt, jeg glæder mig til at se, hvordan det kommer til at fungere i praksis. Nogle gange går det bare lidt lettere, når man står over for hinanden, og jeg har faktisk selv en SU-sag, jeg skal have kigget på i løbet af efteråret, så jeg tror, jeg vil prøve den nye ekspedition.«


Få hjælp til din SU

Den personlige SU-ekspedition er åben mandag, tirsdag og torsdag kl. 9-15 og fredag kl. 9-14.

Du kan også ringe til SU-kontoret på 87 15 07 30.
Telefonen er åben mandag-torsdag kl. 9-15 og fredag kl. 9-14.

Eller send en mail til su@au.dk.

SU-kontoret på AU