Studerende planlægger blokade af rektoratet fra torsdag

Studenterbevægelsen Et andet universitet vil fra torsdag 16. april blokere rektoraterne på AU, KU og RUC

Kl. 7 om morgenen onsdag 19 november sidste år etablerede omkring 100 studerende en blokade af rektoratet på Nord Ringgade 1. Nu planlægger Et andet universitet en ny blokade på AU. Foto: Anders Trærup

"Vi blokerer i protest mod fremdriftsreformen og dimensioneringensplanen, der er en del af regeringens forsøg på at omdanne universitetet til en fabrik, der uddanner arbejdere til det private erhvervsliv, frem for et sted for fri forskning, kreativ tænkning og frie faglige fællesskaber."

Sådan skriver studenterbevægelsen Et andet universitet på Facebook om baggrunden for den planlagte blokade af landets universiteter fra torsdag i denne uge.

Sidst bevægelsen blokerede rektoratet på AU var i november sidste år. Universitetsledelsen valgte dengang at få politiet til at fjerne de studerende efter en uges besættelse af lokaliteterne på Nordre Ringgade.