TÅGEKAMMERETs Julerevy 2016: Den sorte humor er revyens helt store force

TÅGEKAMMERETs traditionsrige julerevy spillede i går, og Omnibus sendte to revyentusiaster en tur i Matematisk Kantine for at anmelde revyen. Musikken fungerede til husbehov, og skuespillerne skulle lige varme op. Men sketch om sokker i terapi og ordspil med Hus Forbi vakte begejstring hos anmelderne, som fremhæver revyens kulsorte humor som helt unik.

Hus Forbi-sketchen var en af anmeldelsernes favoritter. Fotos: Lea Laursen Pasgaard
Traditionen tro fik publikum også fornøjelsen af at se TÅGEKAMMERETs mandlige bestyrelsesmedlemmer danse cancan.
Dramaturgistuderende Mads Andersen og Marie Lindersgaard Hansen, der er i gang med sin bachelor i filosofi med sidefag i matematik, fremhæver den sorte humor som julerevyens største styrke.

Anmeldt af Marie Lindersgaard Hansen, bachelorstuderende på 5. semester i filosofi og med sidefag i matematik, og Mads Andersen, dramaturgistuderende på 1. år af kandidaten, onsdag 21. december til aftenens første forestilling klokken 18.15.

Musikken: Fin musik til husbehov

Bandet spillede godt og var på, men nogle gang var musikken lidt høj, så det blev svært at høre, hvad især pigerne sang. De fleste af skuespillerne kunne faktisk også godt synge, hvilket anmelderne mener er meget godt klaret for studerende på Science (ST, red.), fordi det ikke er studerende, der beskæftiger sig med revy til hverdag. Anmelderne var ikke blown away af musikken, men den fungerede fint til husbehov. Musikken var med til at løfte skuespillet, og faktisk fungerede revyen bedst, når musikken og skuespillet støttede hinanden og i fællesskab fik bundet sløjfen på forestillingen, mener anmelderne.

LÆS OGSÅ: Guide: Studenterrevyer på AU

Skuespil: Gode til at holde masken, men skulle lige varme op

Skuespillerne virkede lidt nervøse i begyndelsen, og anmelderne kunne se, de lige skulle finde sig til rette med at stå på scenen. Skuespillerne virkede eksempelvis lidt usikre på, hvor og hvordan de skulle stille sig på scenen, men de havde alle sammen en god energi. Man kunne se, de havde det sjovt, og de blev også bedre, da de lige var varmet lidt op. Anmelderne roser dem for at kunne holde masken i de scener, hvor publikum sidder og tænker: Hold da op, nu bliver det virkelig sort eller perverst. Mads Andersen giver skuespillerne 2 stjerner, og Marie kaster 3 stjerner efter dem, og dermed ender skuespillet samlet på 2,5 stjerner.

Scenografi, kostumer og rekvisitter: Sparsomt sceneshow, men man savnede det ikke

Om anmeldelsen

Omnibus har søsat projekt ’Anmeld Studenterrevyer’, hvor et anmelderkorps bestående af en dramaturgistuderende og en studerende fra det pågældende studie, revyen primært er knyttet til, giver deres uforbeholdne mening om musik, skuespillere og sketch i de forskellige revyer på AU.

Anmelderne er med på præmissen om, at det er amatørrevyer, de anmelder. Anmeldelsen kan godt fremhæve enkeltpersoner positivt, men har ikke til formål at sable nogen ned.

Karakterer gives i forskellige kategorier på en skala fra 1 til 5.

Arrangerer du, eller kender du en revy, som vi bør anmelde?

Skriv til: omnibus@au.dk.

Sceneshowet var meget simpelt og sparsomt, og det var tydeligvis et bevidst valg. Et valg, som anmelderne mener fungerede godt, fordi revyen blev holdt i et lille, intimt rum. Der var ikke meget på scenen, men der var det, man som tilskuer havde brug for, og man savnede ikke, at de havde slæbt bjerge eller andre store rekvisitter ind på scenen. Ved hjælp af en kasse øl, et bord, nogle stole og det karakteristiske horn fik skuespillerne eksempelvis hurtigt sat scenen, så man som publikum med det samme vidste, at man nu var i TÅGEKAMMERET. Skuespillerne havde meget forskelligt tøj på i løbet af forestillingen, og det virkede på anmelderne lidt som om, at den, der tilfældigvis lige havde en hvid skjorte derhjemme, var blevet bedt om at tage den med. Sketchen med julesokken, sportssokken, fodboldsokken og gokkesokken i terapi skiller sig ud, fordi kostumerne her var meget opfindsomme og får stor ros af anmelderne. Det samme gør cancankjolerne, som den mandlige del af TÅGEKAMMERETs bestyrelse traditionen tro optrådte dansende i. Mads kan med Medicinerrevyens gigantiske sceneshow i erindringen ikke give denne revy mere end 2 stjerner, men Marie giver revyen 3 stjerner, fordi hun ikke savnede noget og i øvrigt synes, at 3 stjerner skal tolkes som en god karakter.

Sketch og sange: Er det sjovt? Den sorte humor er revyens force

Humoren var sort, og det er, ifølge Marie, TÅGEKAMMERET i en nøddeskal. Anmelderne er enige om, at den sorte humor er revyens helt store force, og de virkelig sorte sketch var dem, der brillerede mest. Mads er fan af sketch, der er banale, og derfor får revyen stor ros for sit intermezzo med Hus Forbi, hvor en fyr klædt ud som et hus, der går forbi, får en bi og overrasker én med hus-fobi. Sketchen med sokker i terapi var ifølge anmelderne både gennemført og fantasifuld, og også sketchen med en sexologuddannet musicalpædagog får ros af begge anmeldere. Der var flere interne jokes med i forestillingen, men ikke i et omfang, der vil virke generende og forstyrrende for studerende fra andre studier. Marie grinte generelt mere end Mads. Derfor giver de henholdsvis 4 og 3 stjerner i denne kategori.

Konklusion: En revy, der skiller sig ud

TÅGEKAMMERETs julerevy er lavet af studerende, som ikke laver revy til hverdag. Det kan man, ifølge anmelderne, sagtens se som publikum. Det gennemsyrer dog revyen, at de medvirkende virkelig gerne vil give publikum et godt grin og skabe en forestilling, der kan styrke sammenholdet på fakultetet. Det mærker man tydeligt, og det får revyen point for. Det samme gør den for sin sorte humor, som anmelderne synes er herlig og unik blandt studenterrevyerne på AU.