Tandlægernes gode kantine kunne ikke mætte to medicinere

To læsemakkere fra medicin kastede sig sultne over buffeten på Tandlægeskolens kantine. Generelt var de tilfredse med den fine og sunde mad, men kantinen var svær at finde, og det lykkedes ikke at stille sulten.

Kristoffer Kjærgaard og Johannes Frasez Sørensen (blå skjorte) læser til dagligt medicin. De faldt for den hyggelige stemning i kantinen og var enige om, at de sagtens kunne finde på at besøge den igen. Foto: Anders Trærup.
Foto: Anders Trærup

Anmeldt af: Kristoffer Kjærgaard og Johannes Frasez Sørensen, som studerer medicin på 4. semester.

Maden: Johannes dufter med det samme fisk, da vi træder ind i Tandlægeskolens kantine. Det pirrer hans smagsløg – han må finde fisken og smage den. Vi finder vores små tallerkener og går ombord i retterne. Det lidt svært at finde ud af priserne, og hvad der hører sammen. Til gengæld er personalet meget venligt og hjælpsomt.

Duften af fisk viser sig at stamme fra en laksetærte. Ved siden af står dagens ret, som er frikadeller med persillesovs, kartofler og stegte gulerødder. Der er også sandwiches, en salatbar og suppe. Og frisk frugt, kage, snacks og forskellige drikkevarer.

Vi kommer kl. 12, men maden bærer præg af at have stået fremme i noget tid.

Prisen: For vores høst kommer vi af med 123 kroner, hvilket er ganske fair. Vi må bare konstatere, at det som studerende ikke er realistisk dagligt at erstatte madpakken med kantinen. Og så er det ærgerligt, at vi ikke blev helt mætte for pengene.

Stemningen: Kantinen er rar, og der kommer en masse lys ind af de store vinduer. Der er en hyggelig stemning. Lydniveauet er behageligt, og der bliver holdt pause. Få sidder og arbejder, mens de spiser. Personalet trækker også oplevelsen op. Til gengæld ligger selve kantinen afsides og er svær at finde, hvilket er synd. Og så er det ærgerligt, at man udelukkende kan sidde ved langborde, mindre borde ville være rart.

Konklusion: Vi fik en god og sund frokost til en fin pris. Det er en kantine med et godt potentiale, men den bærer præg af, at den måske ikke er den mest besøgte. Her er til gengæld utroligt hyggeligt. Det var en fin oplevelse, og smagsløgene er glade, men den formåede ikke at lukke den knurrende mave, derfor kan den ikke komme op på fire kokkehuer. Til gengæld er der ingen tvivl om, at stemningen er til topkarakter. Vi vil opfordre alle til at prøve den og har selv planer om at komme igen.

Karakterskala:

Mad: 1-5 Omnibus-logoer

1: Adr!

2: Frokosten glider kun lige ned

3: Ikke nogen kulinarisk oplevelse, men maden lukker munden på en knurrende mave

4: Glade smagsløg!

5: Mums! Her kommer jeg gerne igen …

Stemning: 1-3 Omnibus-logoer

1: Kedeligt/koldt/overfyldt/mennesketomt

2: Fint nok, men ikke vildt spændende

3: Hyggeligt – gid, at frokostpausen aldrig sluttede!

Er du brødflov, og har du kritiske smagsløg?

Så kan du blive kantineanmelder for en dag for Omnibus.

Du skal være studerende eller ansat på Aarhus Universitet og gerne madglad og madinteresseret, men som minimum skal du gå op i muligheden for at få et godt, veltillavet måltid mad på AU til en fair pris. Vi anmelder både maden og stemningen i kantinen.

Skriv til omnibus@au.dk