To læger har udklækket app-succes til medicinstuderende

Seks succesfulde apps, 18.000 downloads og ’iværksætteri’ på CV’et. Det er resultatet af, hvad de nyuddannede læger Thomas Emmanuel og Mikkel Bo Brent satte i værk for fire år siden.

QuizLabs quiz-apps var tiltænkt medicinstuderende, men Thomas Emmanuel (t.v.) og Mikkel Bo Brent har måttet erfare, at mange flere ville være med. I dag har de blandt andre brugere, der læser idræt, biologi, odontologi, audiologi, molekylærmedicin samt ergo- og fysioterapi. Foto: Lene Ravn

Tema: Virksomheder født på AU

AU vil have sig en iværksætterfabrik. Og en arbejdsgruppe er klar med sit bud, som universitetsledelsen inden længe vil tage stilling til.

I denne serie kan du møde folkene bag fire startups, der alle er stiftet af AU-studerende, som ikke kunne vente, til skolebøgerne var lukket, før de kastede sig ud i iværksætteriet.

En ad gangen vil spirerne fortælle om rejsen fra idé til direktør, hvorfor de har taget vejen, og hvad det måske har kostet dem.

LÆS OGSÅ: AU skal have en iværksætterfabrik

LÆS OGSÅ: Astrofysikeres firma begyndte i en tysker-barak på AU, gik viralt og tog i Løvens Hule

LÆS OGSÅ: AU-iværksætter: ”De første to år fik jeg ikke løn, men nu får jeg 1.000 kroner”

LÆS OGSÅ: ”Vi havde slet ikke tænkt, at det skulle blive en virksomhed – det var jo et eksamensprojekt”

QuizLab

I dag er det lidt mere end syv år siden, at Thomas Emmanuel og Mikkel Bo Brentbegyndte på medicinstudiet og hurtigt fandt ud af, at læsemængden var overvældende. Derudover skulle pensum terpes til et punkt, hvor ens hjerne efterfølgende kunne agere leksikon over menneskets anatomi, sygdomslære, og hvad har vi. Og der var kun én måde: Læs bogen igen. Og igen.

Sådan var det, i hvert fald indtil Thomas Emmanuel og Mikkel Bo Brent på syvende semester besluttede sig for selv at skabe en anden mulighed. Derfor kastede de sig over lærebøgerne på ny – denne gang for at lave en app til medicinstuderende, hvor man kan øve sig med quizspørgsmål.

”Og ja, det har da taget lidt tid at skrive dem,” siger Thomas Emmanuel med en overbevisende mine.

I dag er det blevet til mere end 10.000 spørgsmål fordelt på seks apps, der er produceret af deres eget firma QuizLab.

Hvorfor lykkedes det for os?

Strategien har været hårdt arbejde. De to er for hver app begyndt med en lærebog, har fundet frem til det vigtigste at kunne som medicinstuderende og formuleret stoffet som multiple choice-spørgsmål.

”Vi er jo ikke de eneste, der har lavet en quiz-app, så nogle gange har vi også undret os over, hvorfor det lige er os, der er lykkedes så godt med det,” siger Mikkel Bo Brent for selv at besvare spørgsmålet:

”Jeg tror, vi har formået at skabe lige præcis det indhold, der passer til brugerne – altså fundet de rigtige spørgsmål.”

I samme ombæring har det også været en fordel, at de kender pensum både som tidligere medicinstuderende og som undervisere i nogle af medicinfagene.

Hele skabelsen af QuizLab har også været til nytte for dem selv:

”Det har helt klart styrket vores faglighed. Vi har været igennem pensum flere gange nu, og så tager vi da også lige selv et spil en gang imellem,” fortæller Mikkel Bo Brent.

Ovenstående er Quizlabs skærmbilleder. Modelfoto: Quizlab

Health scorer lavt

Studentervæksthus Aarhus er AU’s tilbud til iværksættere og stiller både kontorplads, konsulenter og anden hjælp til rådighed til studerende med en god idé. Men andelen af iværksættere fra de forskellige fakulteter er vidt forskellig. Størst er andelen af studerende fra Aarhus BSS med 62 procent og mindst fra Health med 16 procent.

Måske er den lille andel af iværksættere fra Health også en del af forklaringen på, hvorfor Thomas Emmanuel og Mikkel Bo Brent ikke kendte noget til Studentervæksthus Aarhus til at begynde med.

”Vi vidste slet ikke, at det var en mulighed de første halvandet år, så det var en lidt hård begyndelse for os,” fortæller Mikkel Bo Brent.

De måtte selv finde løsninger på problemerne, og det gik sådan set udmærket. Men de var alligevel taknemmelige for at få en plads på Studentervæksthuset – og endnu mere i dag, hvor de stadig har kontorpladsen, selvom de er færdiguddannede.

Vigtigst i den forbindelse er netværket, det giver. Og gejsten, det afføder.

”Det har fået mig til at tro på, at det, vi har, kan blive stort. Det inspirerer meget at se andre i huset få succes,” siger Thomas Emmanuel.

Nogle uger har de to arbejdet på QuizLab i 50 til 60 timer. ”Det er både aftenener, weekender og sommerferier, der er gået med det,” fortæller Mikkel Bo Brent.

Modelfoto: Quizlab

Juristerne kan måske quizze med

Deres råd til andre er at tage springet, hvis man ruger på en solid idé – og endelig at gøre det sammen med en makker:

”Jeg er så heldig at have Mikkel, for det kan være rigtig hårdt at skulle igennem. Og man kan meget mere, hvis man har en at arbejde sammen med,” siger Thomas Emmanuel og fortætter:

”Vi har heller ikke så meget gruppearbejde på studiet. Hvis man både skulle være ensom på studiet og arbejde selv her, så får man altså tid nok til sig selv.”

Så har de også altid en skakmakker i hinanden, hvilket de bruger flittigt. Men det med skak er nu noget nyt:

”Det er meget godt, for ellers var der aldrig blevet nogen app,” ler Thomas Emmanuel.

Han begynder i april på sin kliniske basisuddannelse på Aalborg Universitetshospitals Endokrinologisk Afdeling, der beskæftiger sig med hormon- og stofskiftesygdomme, mens Mikkel Bo Brent i februar kaster sig over en ph.d. på AU i forebyggende behandling af knogleskørhed.

QuizLab skal nu ikke stå stille:

”Der er mange, der siger, at QuizLab lige ville være noget for jura eller et andet studie,” siger Thomas Emmanuel og understreger af erfaring:

”Og så er der altid ting at forbedre.”

Modelfoto: Quizlab

Tema: Virksomheder født på AU