Træt af at google dig rundt i AU’s jungle af systemer?

Én samlet indgang til AU’s mange studiesystemer og services for studerende. Det er tanken bag den nye, personlige studieportal mitstudie.au.dk, som alle studerende får adgang til inden sommerferien næste år.

Arkivfoto: Lars Kruse

Der er godt nyt til studerende, der er trætte af at google sig rundt i AU’s jungle af systemer, der blandt andet tæller Blackboard, mit.au.dk og Stads. Med den nye, personlige studieportal mitstudie.au.dk får du som studerende én samlet indgang til alle de systemer og services, der er relevante for dig, når du studerer på AU.

Portalen er personlig og trækker den enkelte studerendes skema, viser meddelelser fra Blackboard og en oversigt over de kurser, du er tilmeldt. Den henviser til den relevante studieordning og linker blandt andet til Stads, hvor du kan se dine karakterer, og til room-booking, hvor du kan booke grupperum og læsepladser. Den viser relevante nyheder og arrangementsomtaler og kort over kantiner, biblioteker, læsepladser og fredagsbarer.

Faktisk rummer siden ikke nogle nye features. Idéen har været at skabe en forbedret service og oplevelse for de studerende ved at gøre de eksisterende features tilgængelige på en ny og personaliseret måde, fortæller Kim Nørskov, der er projektleder for mitstudie.au.dk.

”Men måske vil nogle af de services, vi linker til, virke nye for nogle studerende. Blandt andet har flere nævnt, at de ikke før er stødt på room-booking og nyhederne fra studieportalerne.”

En ny feature er dog på vej, fortæller han:

”Vi arbejder på en såkaldt studietidslinje, som skal give studerende overblik over fremdriften i deres uddannelse. Første version af tidslinjen skulle gerne være klar i begyndelsen af 2018.”

Ris, men mest ros

I maj blev en prototype af mitstudie.au.dk testet på Medievidenskab og Nordisk. Mange af de studerende var begejstrede, en studerende skrev blandt andet i sin feedback:

”Bare det, at man kan få overblik over hele sit studieliv (grundet alle genvejene), gør denne side perfekt. Det er noget, jeg har savnet gennem hele min uddannelse.”

Men der var også ris fra de studerende, fortæller Kim Nørskov.

”Kritikpunkterne gik på konkrete dele af portalen, for eksempel at skemaet ikke var opdateret. Andre ville også gerne have ændret på prioriteringen af indhold på siden.”

Hvorfor først nu?

En samlet indgang til studiesystemerne virker oplagt. Så oplagt, at det er nærliggende at spørge, hvorfor den først kommer nu?

”Ja, det er et godt spørgsmål,” smiler Kim Nørskov. Han fortæller videre, at man tilbage i 2015 begyndte at afdække behovet for en samlet indgang til AU for studerende.

”Men det med at se på tværs af organisationen og fokusere på den rejse, som de studerende tager, når de bruger systemerne, er nyt. Der har tidligere været en tendens til at se organisationen indefra,” siger Kim Nørskov.

Først på Arts

Ved studiestart har alle studerende på Arts fået adgang til den nye portal. I slutningen af oktober kommer turen til studerende på BSS og Health. Og i begyndelsen af næste år får studerende fra Science and Technology også adgang, fortæller Kim Nørskov.

Eksempel på hvordan mitstudie.au.dk ser ud: