DEBAT: Universitetsloven står i vejen for indflydelse!

Synspunkt af Benjamin Bilde Boelsmand og Heidi Klokker, studenterrepræsentanter i universitetsbestyrelsen

Illustration: Louise Thrane Jensen

Efter henholdsvis at have siddet et og to år i bestyrelsen står det klart, at vi som studerende har svært ved at råbe ledelsen og den øvrige del af bestyrelsen op.

Universitetsloven fra 2003 betød indførelse af en bestyrelse, hvor flertallet af repræsentanterne kommer fra erhvervslivet. Og vi, der kender til universitetets hverdag, er i mindretal.

Universitetsbestyrelsen skal lytte til de studerende. Det er os, det handler om, vi er fremtidens
forskere og arbejdskraft til private eller offentlige virksomheder. Vi skal tages med på råd, hvis man vil træffe beslutninger på et oplyst grundlag.

Vores arbejde er ikke forgæves

At magten ligger hos eksterne repræsentanter, betyder dog ikke, at vores arbejde som studenterrepræsentanter er forgæves. Det lykkedes os rent faktisk at influere beslutninger, der kunne have haft triste konsekvenser for den almindelige studerende.

For eksempel ønskede et flertal i bestyrelsen at oprette særlige eliteforløb for udvalgte studerende. Den enkelte studerende skulle udvælges allerede på første semester, tilbydes særlig undervisning, forskerkontakt og tilknytning til erhvervslivet. Sådan et forløb virker tiltalende og er det måske også for de få studerende, der er heldige at blive udvalgt.

Stemte imod strategien

Men som repræsentanter for de studerende prioriterer vi imidlertid den brede studenterbefolkning. Derfor stemte vi imod strategien i bestyrelsen og har efterfølgende arbejdet for mere inkluderende forløb. Gennem massivt pres er det lykkedes os at skabe forløb, hvor alle, der er motiverede, kan deltage. Vi har med andre ord omstødt beslutningen om usolidariske elitære satsninger
og været med til at skabe et ekstra tilbud for alle.

Opkvalificering af undervisere

Vi har desuden arbejdet med at sætte problemet med opkvalificering af undervisere på dagordenen og finde løsninger, der sikrer, at vi ikke dør af kedsomhed i vores undervisningslokaler. Den bedste undervisning på et universitet får vi, når dygtige forskere formår at formidle deres viden til os
studerende.

Alt for ofte oplever vi, at dygtige forskere mangler kompetencer, når det kommer til undervisningen.
Sammen med prodekaner for uddannelse diskuterer vi opkvalificering af forskernes undervisningskompetencer. Selvom vi endnu ikke er færdige – og problemet ikke har været oppe i bestyrelsen – har vi allerede skabt grobund for øget samarbejde og fremtidige beslutninger.

Bak op

Vi kan ikke ændre universitetets virke, men vi kan påvirke og influere en lang række beslutninger.
Derfor er det vigtigt, at vi som studerende bakker op om universitetsvalget og giver studenterrepræsentanterne et solidt mandat.

Som studerende kan vi ikke ændre hele universitetets virke, men vi kan påvirke og influere en lang række beslutninger. Derfor er det vigtigt, at vi som studerende bakker op om universitetsvalget og giver studenterrepræsentanterne et solidt mandat i bestyrelsen.

Vi skal vise ledelsen og den øvrige bestyrelse, at vi ikke vil lade en universitetslov stå i vejen for vores holdninger. Vi skal vise ledelsen og den øvrige bestyrelse, at vi ønsker reel indflydelse. Og vi skal vise ledelsen og den øvrige bestyrelse, at vi er MANGE, der ønsker den indflydelse!