Valg på AU – hvad skal vi stemme om?

Du har nok bemærket en forandring af AU, efter du kom tilbage fra efterårsferie: De fleste gange og kantiner er blevet dekoreret – eller decideret tilplastret – med små plakater i grønne, orange og blå nuancer. Selvom det er nærliggende at tro, er det ikke kommunalvalget, der er gået tidligt i gang på AU. Det er derimod kandidaterne til valget på AU, der kigger ned fra vinduerne. Med hvad går valget ud på?

I Nobelparken hænger stribevis af valgplakater på kantinens vægge. Foto: Miriam Brems.

November måned står i valgets tegn, og det er med at holde tungen lige i munden. Ikke nok med, at Aarhus kommune byder på tre ugers intens valgkamp om pladserne i byrådet – AU holder også valg. Med andre ord bliver der plakater og kandidater og politik nok at orientere sig i. Her følger en guide til valget på AU.

Hvad stemmer vi om?

Til valget på AU skal de studerende stemme to studenterrepræsentanter ind i AU’s bestyrelse. Derudover skal de studerende vælge repræsentanter til akademisk råd på deres fakultet og til studienævnet på deres institut. Ph.d.-studerende skal vælge repræsentanter til ph.d.-udvalg.

Læs også: Studenterrådet fik skarp kritik efter univalget – nu tager de konsekvensen

Hvordan stemmer man?

Glem alt om stemmebokse, blyanter og kilometerlange stemmesedler – det er kun til kommunalvalget, at du skal bøvle med det. På AU foregår valget elektronisk. Du kan stemme fra mandag den 13. november til torsdag den 16. november på au.dk/valg.

Så – hvad var det, vi skulle stemme om?

Bestyrelse, fakultet, institut – AU’s organisation kan være svær at overskue. Derfor har vi lavet dette diagram, som viser de forskellige organer, du kan stemme til, og hvilket niveau, de ligger på. Nedenfor er de forskellige organers opgaver beskrevet.

Grafik: Astrid Reitzel.

Bestyrelsen

Bestyrelsen er den øverste myndighed på AU og varetager dets interesser som uddannelses- og forskningsinstitution. To af de 11 medlemmer er studerende. Det er disse to repræsentanter, der skal vælges.

Akademisk råd

På AU er der fire akademiske råd – et på Arts, et på BSS, et på S/T og et på Health. Akademisk råd skal sikre, at studerende og medarbejdere bliver inddraget i diskussionerne af akademiske forhold på universitetet, og at de har medbestemmelse over forholdene.

Følg valget på Omnibus’ valgside

Studienævn

Alle institutter har med nogle undtagelser et studienævn (Science and Technology har 16 institutter men kun tre studienævn). Studienævnet arbejder for eksempel med forslag til studieordninger på de enkelte uddannelser, og nævnet sikrer blandt andet, at der bliver fulgt op på evalueringen af undervisningen. Studienævnet behandler også ansøgninger om dispensation fra eksamen, forhåndsgodkendelse af fag, man læser i udlandet, og meget mere.

Ph.d.-udvalg

Ph.d.-udvalg arbejder for eksempel med udbuddet af ph.d.-kurser og evaluering af den vejledning, som den ph.d.-studerende får fra blandt andet sin vejleder.