Algoritme skal designe studiegrupper på Aarhus BSS

Ved studiestart har de nye studerende på de erhvervsøkonomiske uddannelser svaret på 24 spørgsmål, som placerer dem i studiegrupper ud fra persontyper. Det skal skabe bedre trivsel og på den måde mindske det høje frafald på uddannelserne.

Studiegrupper sammensat efter persontyper skal sikre bedre trivsel på de erhvervsøkonomiske uddannelser. Det håber Aarhus BSS kan mindske frafaldet. Foto: Melissa Bach Kirkeby Yildirim.

Pilotprojekt på Aarhus BSS

  • Aarhus BSS almen kører i år et pilotprojekt, hvor studiegrupper skal mindske frafaldet.
  • De studerende på de erhvervsøkonomiske uddannelser har i rusugen svaret på 24 spørgsmål, og er på den baggrund blevet sat sammen i studiegrupper alt efter kompetencetyper.
  • Undersøgelsen er anonym og baseret på studienummer.
  • Hver gruppe får tilknyttet en mentor, der skal hjælpe gruppen til at fungere.
  • Pilotprojektet skal evalueres til januar.
  • De studier, der deltager, er HA almen, Erhvervsøkonomi og Economics and Business Administration

20,9 procent. Så højt var frafaldet på HA almen, en af AU’s erhvervsøkonomiske uddannelser, på Aarhus BSS sidste år. Et pilotprojekt skal nu undersøge, om specialdesignede studiegrupper kan sætte en stopper for det store mandefald. Det fortæller prodekan for uddannelse, Per Andersen.

”En årsag til frafald er, at man ikke får et tilknytningsforhold til sin uddannelse og sine medstuderende. Derfor vil vi gerne hjælpe de studerende til at finde sammen i gode grupper,” fortæller han om baggrunden for projektet.

I løbet af rusugen er de 850 nye studerende på AU’s erhvervsøkonomiske uddannelser derfor blevet bedt om at svare på 24 spørgsmål. Spørgsmålene er inspireret af test, der bestemmer persontype og kompetencer, og de studerendes svar bestemmer, hvilken af fire persontyper, de er: Redaktør, facilitator, idealist eller dirigent.

Derudover har de svaret på, hvor meget tid, de regner med at bruge på studiet – og om de ønsker at komme i en studiegruppe. Det gjorde de 836 af dem, og en algoritme har nu placeret dem i grupper af fire – én af hver persontype i hver gruppe.

”Nogle er gode til at være sociale, nogle til det analytiske og andre til at holde styr på tingene. Vi håber, at grupperne kan fungere bedre, hvis de studerendes kompetencer supplerer hinanden, i stedet for at der er fire i én gruppe, som alle vil være den, der bestemmer,” forklarer Mogens Dilling-Hansen, som står for projektet og er studieleder for de studier, der deltager i projektet.

Win win for studerende og AU

Mogens Dilling-Hansen håber, at pilotprojektet resulterer i en ”win win-situation” for de studerende og Aarhus BSS.

”Hvis de studerende har det godt på studiet, bliver de også hængende. Det betyder, at studiet bliver et bedre sted at være, og at uddannelsen bliver bedre, fordi flere studerende vil studiet. Men det betyder også, at flere studerende går til eksamen, og at vi derfor får flere penge at lave uddannelse for,” forklarer han.

De typedesignede studiegrupper står dog ikke alene. Projektets andet ben er et korps på 31 såkaldte mentorer.

”Det er ældre studerende, som hjælper med at få grupperne til at fungere. De holder møder med de studerende og løser såvel store som små problemer i grupperne,” fortæller Mogens Dilling-Hansen.

To procent er en succes

Projektet skal evalueres i januar næste år, og prodekan for uddannelse, Per Andersen, håber, at man kan se et lavere frafald end tidligere år.

”Vi kommer aldrig ned på nul. Men hvis det her kan hjælpe med, at vi fastholder fem – eller bare to – procent mere, så tænker jeg, at vi fortsætter med det,” siger Per Andersen, som også kan forestille sig at udbrede initiativet til hele Aarhus BSS.

Digital løsning i fremtiden – måske

Hvis de skræddersyede studiegrupper skal ud på hele fakultetet, vil Aarhus BSS overveje at se på en digital løsning, frem for de fysiske spørgeskemaer, de i år har delt ud ved studiestarten.

Det håber Jacob Nielsen, der er ansat som studentermedhjælper på projektet, bliver en realitet. I sin fritid driver han og tre andre drenge nemlig virksomheden UniHelpr, der er ved at udvikle en studiegruppe-app. Den skal blandt andet mindske de studerendes frafald ved at skabe gode studiegrupper.

”Jeg har selv været i en god gruppe, og det har været sindssygt vigtigt for mig. Jeg synes, at andre skal have mulighed for det samme,” siger han.

LÆS OGSÅ: AU-studerende vil sætte en stopper for stort frafald

Efter planen har UniHelpr en prototype klar næste år, som Jacob Nielsen håber, vil interessere AU.

Det er prodekan for uddannelse, Per Andersen, ikke afvisende overfor. Men han understreger, at en eventuel app skal testes, før Aarhus BSS vil overveje at investere i den.

Pilotprojekt på Aarhus BSS

  • Aarhus BSS almen kører i år et pilotprojekt, hvor studiegrupper skal mindske frafaldet.
  • De studerende på de erhvervsøkonomiske uddannelser har i rusugen svaret på 24 spørgsmål, og er på den baggrund blevet sat sammen i studiegrupper alt efter kompetencetyper.
  • Undersøgelsen er anonym og baseret på studienummer.
  • Hver gruppe får tilknyttet en mentor, der skal hjælpe gruppen til at fungere.
  • Pilotprojektet skal evalueres til januar.
  • De studier, der deltager, er HA almen, Erhvervsøkonomi og Economics and Business Administration