Oldsager med mod på nye formidlingsformer

Tre undervisere fra Institut for Kultur og Samfund er ivrige efter at inddrage moderne medier i undervisningen. Foreløbigt har de været på kursus i at lave videosekvenser, og inden længe vil deres studerende kunne se dem forklare komplekst stof på videokanalen YouTube.

Fotos: Lise Balsby. Grafik: Astrid Reitzel

Undervisning mellem timerne. Sådan kan man helt kort beskrive den pædagogiske kongstanke, som har grebet adjunkt Mogens Skaaning Høegsberg fra Middelalder- og Renæssancearkæologi og lektorerne Felix Riede og Jens-Bjørn Riis Andresen fra Forhistorisk Arkæologi.

Sikre mere dialog

Sammen har de sat sig for at undersøge, hvordan de som undervisere kan bruge moderne medier til at skabe differentieret undervisning, sikre mere dialog – og i det hele taget bedre interaktion mellem underviser og studerende i konfrontationstimerne.

De tre undervisere har i første omgang kastet sig over korte videoer som formidlingsform, hvilket som så meget andet skyldes en tilfældighed – her i skikkelse af Jens-Bjørn Riis Andresens kone, som er folkeskolelærer, og som efter et kursus fortalte sin mand om begrebet The flipped Classroom.

”Jeg blev vildt begejstret for metoden. Læste mere om det på nettet og skrev en kort ansøgning til studienævnet, og det gav kasse i form af 50.000 kroner,” siger Jens-Bjørn Riis Andresen.

Pointer på video

”Flipped Classroom” går kort fortalt ud på, at underviseren kan bruge sin tid mere konstruktivt i konfrontationstimerne, hvis de studerende tilegner sig pensum forud for timerne for eksempel ved at se korte videoer, hvor underviseren forklarer forskellige pointer inden for et fagligt område.

”Vi kan for eksempel forestille os at lave korte videoklip, hvor vi kommer i bund med et emne som det at kunne bestemmer oldsager, siger Mogens Skaaning Høegsberg.

”De studerende skal lære at se på det analytisk – og ved at vise det på video kan vi sikre, at alle får lært metoden i deres eget tempo,” siger Felix Riede.

”Ofte er det sådan, at dem, der ikke lige fanger pointen i timerne, sidder og putter med det, og det kan blive et konkret problem for dem i deres videre studier, så derfor skal vi gerne sikre, at alle får det lært,” siger Mogens Skaaning Høegsberg.

Inspirere kolleger

Lektorernes hensigt er at udtænkte koncepter for – og siden demonstrere brugen af – instruktive videoer for deres kolleger, så også de bliver inspireret til at inddrage de medier, som er helt selvfølgelige redskaber for de studerende, i deres undervisning.

FAKTA

”The flipped Classroom” er en model, der blev udviklet i USA i begyndelsen af 2007. Den pædagogiske metode er under stadig udvikling:

flippedlearning.org

laeringsteknologi.dk (søgeord: Flipped classroom)

Hvis du som underviser har mod på at give dig i kast med brug af moderne medier i undervisning, er der sparring at hente hos Center for Undervisningsmidler og Digitale Medier: tdm.au.dk