Stanford University ligger i Herning

Foto: Maria Randima

”Stanford Peace Innovation Lab” står der nu med røde bogstaver under Aarhus Universitets logo ved hovedindgangen på AU Herning.

Aarhus Universitet og Stanford University har nemlig indgået et samarbejde om etableringen af et nyt laboratorium, der skal være omdrejningspunkt for fremtidige og fælles forskningsprojekter.

Om samarbejdet siger Peter Lindgren, professor ved AU Herning og drivkraften bag etableringen af Stanford-enheden på AU Herning:

”Stanford University har valgt at indgå et samarbejde med AU Herning, fordi der er ved at blive opbygget et stærkt miljø omkring forretningsmodellering og energiområdet på instituttet i Herning. Det er områder, hvor Stanford ikke selv er så stærke. Det lægger dog et pres på både forskere og studerende ved AU Herning i forhold til at skulle præstere og levere resultater af højeste kvalitet.”

Der findes omkring 14 lignende Stanford-laboratorier rundt om i verden. Alle har fokus på arbejdet med konflikthåndtering på forskellige niveauer. Det gælder for eksempel konflikter mellem mennesker eller lande.

”Danmark er interessant for forskere fra Stanford University, fordi udfordringerne med innovation og fred er meget anderledes her end i andre lande i verden,” siger Peter Lindgren.

Kilde: btech.au.dk