TEMA: Eksamensstress

Følg med!

Vi opdaterer løbende omnibus.au.dk med nyheder.

Gå ikke glip af nyt fra Omnibus: 

 

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Eksamen kan få hjertet til at galoppere og sveden til at pible hos langt de fleste studerende, mens det for mange måske også kan knibe med motivationen, når der skal terpes. En studerende med 42 eksaminer bag sig og en forsker i mindfulness giver dig her tips til at klare eksamen uden stress, og en ph.d.-studerende giver råd til, hvordan du styrer din trang til overspringshandlinger.

16.12.2020 | Miriam Brems

Grafik: Astrid Reitzel.

Undgå eksamensstress: 5 råd fra en mindfulness-forsker

I AU’s studielivsundersøgelse fra 2017 svarer 38 procent af de studerende, at de altid eller ofte oplever stærke symptomer på stress i eksamensperioden. Symptomerne tæller tilbagetrukkethed, hjertebanken, ondt i maven, muskelspændinger, nedtrykthed, rastløshed, vanskeligheder ved at slappe af, hovedpine, angst og søvnløshed. Vi har derfor spurgt forsker i mindfulness, Lone Fjorback, om hendes bedste tips til at undgå eksamensstress.

 

Studerende efter 42 eksaminer: Her er mine bedste råd

Amalie Stokholm er ph.d.-studerende og i gang med sin 17. eksamensperiode på AU. Her får du hendes bedste råd til, hvordan du kommer levende gennem eksamensperioden.

Snyd din hjerne til færre overspring

Du sætter dig til tasterne for at skrive din eksamensopgave. Men pludselig virker det altafgørende at tage opvasken først. Og at tjekke nyheder. Og at købe ind. Overspringshandlingerne står ofte i kø i eksamensperioden. Den gode nyhed er, at de ikke nødvendigvis er spild af tid, siger ph.d.-studerende i psykologi, Helena Grøn Kähler. Faktisk er de naturlige og nødvendige i det moderne samfund

Artikel, Omnibus, Omnibus, Omnibus, Omnibus

Læs også