Forskere og studerende fra AU skal evaluere Aarhus 2017

Når fem vikingeskibe og 4.000 mindre både lørdag stævner ud fra Aarhus Havn for at markere den officielle åbning af Kulturhovedstad 2017, søsætter AU-forskere og -studerende samtidig et omfattende dataindsamlingsprojekt. Det er nemlig et forskerhold fra AU, der står for at evaluere kulturhovedstaden.

Louise Ejgod Hansen er lektor ved Dramaturgi på Institut for Kommunikation og Kultur på AU og projektleder for evalueringen af kulturhovedstadsprojektet Aarhus 2017. Foto: Maria Randima

”Vores endelige rapport bliver som en bouillonterning af den kæmpe videns- og datamængde, vi sidder med efter kulturhovedstadsåret.”

Sådan lyder det fra lektor Louise Ejgod Hansen, der er projektleder for evalueringen, kaldet rethinkIMPACTS 2017.

Evalueringsprojektet er et samarbejde mellem AU og Aarhus 2017, hvor AU-forskerne skal undersøge, hvilken betydning det har for Aarhus at være kulturhovedstad. De skal blandt andet se på, om kultursektoren bliver styrket, på projektets involvering af borgerne, og om kulturhovedstaden giver mere synlighed og flere besøgende til byen.

Bliv dataindsamler for projektet

Evalueringen er blandt andet baseret på publikumsanalyse, hvor studerende på AU vil spille en særlig rolle.

”Vi søger studerende fra mange forskellige typer af fag til at hjælpe med dataindsamling,” fortæller Louise Ejgod Hansen.

De studerende, der allerede har meldt sig som dataindsamlere, skal  blandt andet gå på gaden under åbningsceremonien lørdag og finde publikum, som har lyst til at deltage i kvantitative undersøgelser af kulturbyens events. Den slags arbejde kommer der til at være meget af under kulturåret.

AU's evaluering af Aarhus 2017

  • Evalueringsprojektet kaldes rethinkIMPACTS 2017 og er et samarbejde mellem Aarhus Universitet og Aarhus 2017 om en forskningsbaseret evaluering af Aarhus som europæisk kulturhovedstad i 2017.
  • Evalueringen skal undersøge sociale, kulturelle, økonomiske, politiske og organisatoriske effekter af Aarhus 2017.
  • Lektor og projektleder Louise Ejgod Hansen har lige nu fire studentermedhjælpere tilknyttet projektet, og regner med, at hun hurtigt får brug for en eller to mere.
  • Hvis man er interesseret i at blive frivillig dataindsamler for rethinkIMPACTS 2017, kan man holde øje her, hvor man også kan tilmelde sig rethinkIMPACTS 2017's nyhedsbrev.

Praktisk erfaring og noget til CV’et

De frivillige dataindsamlere kommer ikke til at arbejde direkte med databehandlingen, men får ifølge Louise Ejgod Hansen en unik mulighed for hands-on-erfaring med dataindsamlingsarbejde, som man ellers ikke får på sin uddannelse.

”Vi arbejder sammen med TNS Gallup om dataindsamlingen, og det er en topprofessionel arbejdsproces og praksis, de studerende får indsigt i,” fortæller Louise Ejgod Hansen.

Derudover fremhæver hun, at de studerende får indblik i en del af Aarhus 2017-begivenhederne og får et godt projekt på CV’et.

Løbende indspark til kulturlivet i Aarhus

Selvom den endelige rapport først bliver fremlagt i slutningen af 2018, mener Louise Ejgod Hansen også, at evalueringen kan spille ind undervejs i kulturåret. Udvalget skal blandt andet holde workshops og oplæg på seminarer for embedsmænd på kulturområdet i forskellige kommuner i Region Midtjylland og for de kulturinstitutioner, der producerer en stor del af Aarhus 2017’s indhold.

”Idéen er, at vores dataanalyser kan give input til, hvordan erfaringerne fra kulturhovedstadsprojektet kan bruges fremadrettet, både i kommunerne og af kulturinstitutionerne,” fortæller Louise Ejgod Hansen.

”Vi skal skabe læring, og folk skal blive klogere undervejs i processen.”

Kulturhovedstad på pensumlisten

AU og Aarhus 2017

  • AU er engageret i en lang række begivenheder under Aarhus 2017. Blandt andet er mange forskere tilknyttet events i kulturhovedstaden.
  • Nogle af de udbudte fag på Summer School 2017 er knyttet til Aarhus 2017.
  • Læs mere om AU's involvering i 2017

Det er ikke kun frivillige studerende, der er i berøring med kulturhovedstadsprojektet. Flere fag på universitetet har dette semester undervisningsforløb knyttet til Aarhus 2017, ligesom flere fag har bidraget med dataindsamling forud for hovedstadsprojektet. For eksempel har studerende på Æstetik og Kultur både i 2015 og 2016 bidraget med kortlægning af kulturinstitutioner i Aarhus Kommune og i regionen.

Sidst, men ikke mindst, har flere specialestuderende valgt at tage udgangspunkt i Aarhus 2017. Ifølge Louise Ejgod Hansen sørger de studerende og rethinkIMPACTS 2017 for at dele data med hinanden undervejs, og hun mener også, at nogle af de studerendes datasæt og analyser kan indgå i den endelige evalueringsrapport.