10 år med Omnibus

I denne måned er det 10 år, siden det første nummer af Omnibus udkom. Vi fejrer fødselsdagen med at give avisen et nyt visuelt udtryk – og giver dig her et lynhurtigt resumé af de første 10 år med Omnibus.

Grafik: Cecilie Kalbakk

I april 2013 landede det første nummer af Omnibus i standere rundt om på Aarhus Universitet. Her præsenterede vi ikke alene avisen, men bragte også et interview med AU’s dengang nye rektor, Brian Bech Nielsen – der altså nu har siddet på posten lige så længe, universitetsavisen på Aarhus Universitet har heddet Omnibus.

Vi forklarede også navnet og formålet:

"Navnet betyder "for alle", og det er det, der er formålet med avisen: Den skal være et identitetsskabende, samlende og debatskabende medie for alle ansatte og studerende på AU."

Ikke den første avis på AU

Omnibus er ikke den første universitetsavis på AU. Der har været flere universitetsaviser på Aarhus Universitet før Omnibus. Den første hed information & debat og udkom i perioden 1973-2004. Avisen blev relanceret i 2004 og hed herefter CAMPUS og udkom frem til 2009. I perioden 2010-2012 hed universitetets avis UNIvers.

Første uafhængige avis på AU

Men Omnibus er den første avis på AU, der er redaktionelt uafhængig, og som har en redaktionskomité, som blandt andet har til opgave at værne om den redaktionelle frihed. Komitéen skal også sikre, at avisen efterlever sit opdrag om at være et identitetsskabende, samlende og debatskabende medie.

18 udgivelser på print

Omnibus udkom først på både print og på nettet. I alt blev det til 18 udgivelser på papir, inden universitetsledelsen besluttede, at tiden i 2016 var inde til, at avisen udelukkende skulle udkomme som netavis. Sidste printudgave udkom i april 2016. Blandt andet med nyheden om, at AU i 2019 ville overtage det tidligere Århus Kommunehospital og omdanne det til en ny campus – det, vi i dag kender som Universitetsbyen.

Du kan finde alle Omnibus' artikler fra perioden 2013 og frem i avisens arkiv

På nettet

Siden har Omnibus været en netavis, som løbende udkommer med nyheder, interviews og reportager.

Seneste markante milepæl blev sat sidste år, da universitetsledelsen besluttede, at Omnibus kan sende nyhedsbreve til alle universitetets studerende og medarbejdere to gange om måneden.

Nyt layout

Der er med andre ord sket meget – og ikke mindst skrevet meget – siden første udgave landede i standerne. Men vores layout har stort set ikke ændret sig i 10 år. Derfor fejrer vi Omnibus’ 10-års jubilæum ved at give avisen et nyt visuelt udtryk og et nyt logo. Senere følger også et redesign af forsidens opbygning.

Det er udviklet med respekt for det oprindelige design og med respekt for avistraditionen. Det runde O lever videre. Men med et udtryk, der i sin enkelhed lader indhold og fotos spille hovedrollen.

Sort på hvidt med plads til nuancer.

En ønskeseddel

Men hvad ønsker en universitetsavis med 10 år på bagen sig så?

Endnu mere debatstof i form af debatindlæg og klummer fra medarbejdere og studerende ville være herligt. Og ikke mindst en masse tips og idéer fra vores læsere om, hvad vi bør undersøge nærmere og skrive om.

Vi vil med andre ord gerne bruges af vores læsere. For mest af alt ønsker vi at være relevante.