13 personer vil være rektor på AU: Nu går udskillelsesløbet i gang

13 har ansøgt stillingen som rektor på Aarhus Universitet, som bliver ledig i august. Kandidaterne skal drøftes på et snarligt møde i ansættelsesudvalget, og bestyrelsesformand Connie Hedegaard forventer, at udvalgets bud på den nye rektor kan præsenteres på et bestyrelsesmøde 7. april.

Aarhus Universitets bestyrelsesformand, Connie Hedegaard, kalder ansøgerfeltet "interessant" og "varieret". Foto: Lars Kruse/AU Foto.

Ansættelsesudvalg og rådgivningsgruppe

Ansættelsesudvalg

• Connie Hedegaard (formand for bestyrelsen – og ansættelsesudvalget)
  • Carsten Bjerg (eksternt bestyrelsesmedlem)
  • Mikkel Grøne (studentermedlem af bestyrelsen)
  • Anne Skorkjær Binderkrantz (internt bestyrelsesmedlem, VIP)
  • Uffe Pilegård Larsen (internt bestyrelsesmedlem, TAP)

Rådgivningsgruppe

• Ning de Coninck-Smith, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Arts (VIP-repræsentant)
  • Palle Bo Madsen, Juridisk Institut, Aarhus BSS (VIP-repræsentant)
  • Ditlev Egeskov Brodersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Natural Sciences (VIP-repræsentant) •
  • Hanne Lakkenborg Kristensen, Institut for Fødevarer, Technical Sciences (VIP-repræsentant)
  • Søren Dinesen Østergaard, Institut for Klinisk Medicin, Health (VIP-repræsentant)
  • Katrine Vasegaard, Institut for Fysik og Astronomi, Natural Sciences (TAP-repræsentant)
  • William Barreth (studerende)

Kilde: AU

Det står nu klart for ansættelsesudvalget, hvem kandidaterne til stillingen som rektor på Aarhus Universitet er.

13 personer har søgt stillingen inden fristen, der var 31. januar, oplyser bestyrelsesformand Connie Hedegaard, der også sidder i spidsen for ansættelsesudvalget.

"Det er et rigtig fint og interessant felt, som er meget varieret med forskellige profiler", siger hun.

"Nu vil vi sætte os ned og se på, om alle lever op til kriterierne, og hvordan og hvorledes. Så finder vi ud af, hvem der skal til første samtale", siger Connie Hedegaard.

Processen begynder i næste uge – uge 6 – hvor ansættelsesudvalget for første gang skal drøfte ansøgerne. Første samtalerunde finder sted i begyndelsen af marts, og en uge efter indkaldes de udvalgte til anden samtalerunde.

På et bestyrelsesmøde 7. april forventer Connie Hedegaard at kunne præsentere udvalgets bud på den nye rektor.

"7. april forventer vi at kunne sige, hvordan forløbet har været, og hvad vi tænker. Forhåbentlig har vi en indstilling klar til det møde", siger hun.

Hvis bestyrelsen tilslutter sig indstillingen uden yderligere spørgsmål, skal en aftale efterfølgende forhandles på plads med kandidaten. Navnet på den kommende rektor er altså ikke endeligt efter 7. april.

Stillingen blev slået op i december, da Aarhus Universitet skal have fundet en rektor, fordi Brian Bech Nielsens åremålsansættelse ophører til august. Han har siddet på posten siden 2013.

Det er dog ikke sikkert, at der kommer til at ske en udskiftning. Den nuværende rektor har nemlig også selv kunnet søge stillingen, og dermed er det ikke sikkert, at det er en ny person, der sidder på posten til august. Det har ikke været muligt at få oplyst, hvorvidt han har søgt stillingen igen.

I stillingsopslaget fra december fremgik det, at "rektor skal være en anerkendt forsker samt besidde solide ledelsesmæssige kompetencer og erfaring med organisering af forskningsmiljøer".

Stillingen er en åremålsansættelse, som ophører eller forlænges i 2028. En åremålsansættelse kan løbe fra tre til seks år med mulighed for maksimal forlængelse i tre år uden opslag.

De 13 ansøgere er lidt flere, end sidste gang, AU skulle find en ny rektor. Da Brian Bech Nielsen blev ansat i 2013 søgte 11 personer stillingen.

Før Brian Bech Nielsen blev ansat som rektor, var han dekan på fakultetet Science and Technology, som i dag er splittet op og udgør de to fakulteter Technical Sciences (Tech) og Natural Sciences (Nat).

Gennem Aarhus Universitets historie har der været 25 rektorer. Det har aldrig været en kvinde.

Ansættelsesudvalg og rådgivningsgruppe

Ansættelsesudvalg

• Connie Hedegaard (formand for bestyrelsen – og ansættelsesudvalget)
  • Carsten Bjerg (eksternt bestyrelsesmedlem)