Aarhus BSS opretter ny uddannelse i erhvervspsykologi

Til sommer kan man for første gang søge ind på kandidaten i erhvervspsykologi, som Aarhus BSS netop har oprettet. Uddannelsen skal tilfredsstille et øget behov for medarbejdere med psykologiske kompetencer, der også har en grundlæggende forretningsforståelse.

Christian Waldstrøm er viceinstitutleder på Institut for Virksomhedsledelse, der har oprettet en ny uddannelse i erhvervspsykologi. Fotos: Lise Balsby & privat

Mens AU er ved at lægge sidste hånd på sit udkast til regeringens udflytningsplan, og debatten om udflytning, reducering og lukning af uddannelser raser i sektoren, åbner Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus BSS en ny uddannelse.

Den nye engelsksprogede kandidatuddannelse har fået navnet Business Administration  Business Psychology (på dansk Erhvervspsykologi) og skal tilgodese en øget efterspørgsel hos virksomhederne, forklarer Christian Waldstrøm, som er viceinstitutleder på Institut for Virksomhedsledelse.

”Der mangler nogle, som har en indsigt i psykologi, men som samtidig har en grundlæggende forståelse for, hvordan man driver en forretning,” siger Christian Waldstrøm.

Ifølge Christian Waldstrøm står virksomhederne i stigende grad over for en mere kompleks virkelighed, og dermed opstår et større behov for at forstå, hvordan beslutningstagen og kommunikation påvirker organisationen på tværs af forskellige områder.

I udviklingen af uddannelsen har instituttet sparret med flere potentielle aftagere til de fremtidige kandidater, heriblandt LEGO, NNIT og Danske Bank. Derudover har instituttet rådført sig med eksisterende erhvervspsykologer, som i de fleste tilfælde har en psykologiuddannelsen i bagagen.

”De siger alle sammen, at de har brug for en anden type kandidater, end de havde for bare fem og ti år siden. Samtidig har erhvervspsykologer i årevis skreget på en uddannelse, som kombinerer grundlæggende erhvervsøkonomisk forståelse som økonomistyring, logistik, marketing og ledelse med psykologi,” siger Christian Waldstrøm.

Nervøs for optaget

Uddannelsen rekrutterer studerende både i Danmark og internationalt, og Christian Waldstrøm kalder uddannelsen for unik. Ifølge ham vil 50 studerende være passende på uddannelsen, men han er nervøs for optaget.

”Vi er ikke i tvivl om, at det bliver en succes. Min bekymring er, at der kommer for mange,” siger Christian Waldstrøm og forklarer, at de skal optage alle ansøgere, der opfylder kriterierne, og at der derfor kan opstå udfordringer i forbindelse med lokaler, hvis antallet af studerende bliver meget højt.

Ifølge viceinstitutlederen vil de studerende på uddannelsen komme med en bachelor i erhvervsøkonomi som for eksempel HA eller BA (SOC).

På spørgsmålet om, hvorfor uddannelsen kommer nu, hvor andre reduceres, svarer Christian Waldstrøm, at det primært skyldes to ting:

”For det første har uddannelsen været undervejs i over et år, og da vi gik i gang med arbejdet, talte man ikke om udflytning og dimensionering. Derudover opfylder uddannelsen et af kravene i vores akkrediteringer, om at vi skal være integreret på tværs af institutter både forsknings- og uddannelsesmæssigt. Samtidig er der et kæmpe marked for kandidater af denne slags,” siger Christian Waldstrøm.

De første studerende kan søge ind på uddannelsen med start efter sommerferien næste år.