AIAS-fellow modtager bevilling på 11 millioner kroner

Iza Romanowska fra Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS) på AU er blevet tildelt et ERC Starting Grant af Det Europæiske Forskningsråd på 1,5 millioner euro svarende til 11,2 millioner kroner. Millionerne går til hendes projekt The Model City, der undersøger byers udvikling. Projektet kommer til at ligge på Arts' Center for Humanities Computing og begynder i 2024.

Iza Romanowska begynder 1. oktober som seniorforsker på AU. Foto: AU

Forsker Iza Romanowska kan se frem til et solidt økonomisk tilskud til sin forskning i de kommende år. Hun er nemlig en af modtagerne af det eftertragtede ERC Starting Grant på 11,2 millioner kroner, der uddeles af Det Europæiske Forskningsråd (ERC).

Pengene går til fem års ”excellent forskning”, og for Iza Romanowskas vedkommende drejer det sig om hendes projekt 'The Model City'. Projektet undersøger, hvordan byer opstår og forgår, og hvorfor nogle byer blomstrer op, mens andre kæmper. Det skriver Faculty of Arts i en nyhed.

Iza Romanowska og holdet bag projektet bruger computerteknologi og store arkæologiske datasæt for at finde faktorer, der kan forudsige byers vedholdenhed gennem århundreder og lære af den udvikling, byer i fortiden havde. Projektet kommer til at ligge på Center for Humanities Computing på Arts og løber fra september 2024 til august 2029.

Hendes titel bliver fra 1. oktober seniorforsker på Institut for Kultur og Samfund. Men idéen til projektet fik hun som fellow på Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS). Over for Omnibus sætter hun flere ord på sit tre år lange fellowship:

"Jeg har været så heldig at kunne kalde AIAS for mit hjem i de seneste tre år. At være en del af et miljø, der er interdisciplinært, åben for dialog og støttende i jagten på de mest vovede videnskabelige idéer, ligger til grund for 95 procent af den her succes", lyder det fra Iza Romanowska i et skriftligt svar.

Forskningsbevillingen fra ERC er en af de mest eftertragtede. 2.696 ansøgte, og 400 opnåede en bevilling. ERC giver kun bevillinger til forskere, der forventes at kunne frembringe banebrydende videnskab og ny indsigt, som Uddannelses- og Forskningsministeriet beskriver det. Forskeren skal allerede have bidraget med forskning i topkvalitet inden for sit felt for at kunne modtage bevillingen.

ERC har et budget på over 119 milliarder kroner mellem 2021 og 2027 som en del af Horizon Europe-programmet, som ledende næstformand for EU-Kommissionen, Margrethe Vestager, har ansvaret for.

Korrekturlæst af Charlotte Boel