Anmeldelse: 100 shots på 100 minutter, hits fra din barndom og iskolde fredagsøl

I DPU's fredagsbar Paideia kan du spille beer pong og snakke med dine medstuderende over en iskold øl. Og denne eftermiddag giver temaet Klub 100 solid medvind til den gode stemning med 00’er-nostalgi og shots på stribe.

Anmeldelse af Paideia

Anmeldt den 27. oktober omkring kl. 17.30

Paideia: Fredagsbar for DPU Aarhus

Hvor: Jens Chr. Skous Vej 4, bygning 1485, 8000 Aarhus C

Facebook: Paideia

Åbningstider: 5 fredage per semester fra 16/1

Særkende: Klassisk fredagsbar, hvor der er kolde øl, plads til beer pong og floor senere på aftenen

Priser:

Ceres Top: 10 kroner

Shaker: 20 kroner

Shots: 10 kroner/10 for 89 kroner

Sodavand: 10 kroner

Drinks: 20 kroner

Plus:

• Iskolde drikkevarer
  • Der er mange siddepladser, så det er oplagt at komme som større gruppe
  • Der er plads til floor i de senere timer

Minus:

• Meget koldt i rummet på en oktoberaften, den ene halvdel af dette anmelderpar blev decideret blå på hænderne af kulde
  • Mangel på pynt – der er lidt bart

Kontrasten til oktobermørket udenfor er skærende, da vi træder ind i DPU’s fredagsbar Paideia. Der er smæk på lysstofrørene – og lokalet er så stort, at det virker halvtomt, til trods for at der sidder en ret stor gruppe studerende omkring baren. Barens tema fremgår klippet og klistret af et papskilt: ’Klub 100’. Ud af højttalerne strømmer lyden af velkendte danske hitmagere som Andreas Odbjerg, Blæst og et enkelt Thomas Helmig-remix i et lydniveau, der giver plads til snak.

Vi starter i baren for at se, hvilke fristelser den har at byde på. Den baransvarlige anbefaler os at prøve denne aftens drink, som indeholder ferskenlikør, tranebærsaft og vodka, der til vores store glæde får selskab af et par isterninger. Vi bestiller også en Ceres Top, som lander iskold på disken foran os. God start, for er der noget, som kan begejstre dette anmelderpar, er det, når drikkevarerne er kolde. Drinken smager som klassisk fersken-iste med en subtil undersmag af sprut – og en kold Ceres Top går man jo aldrig galt i byen med.

Da klokken slår 17.30, dæmpes musikken og lyset, mens reglerne for Klub 100 forklares. De er simple: 100 shots skal drikkes på 100 minutter. Et track indikerer med skift af sang, når dit shot skal bundes. Baren opfordrer gæsterne til at bruge øl i stedet for shots – så er der større sandsynlighed for at nå til vejs ende i udfordringen.

Første sang på tracket er Crazy Frog – så er vi ligesom i gang. De efterfølgende sange er alle klassikere fra de tidlige 00’ere, som rammer det nostalgiske sweet spot hos målgruppen af studerende i 20’erne. Stemningen i Paideia er høj på Klub 100.

Hvad siger Baren?

Vores deltagelse i Klub 100 har gjort det af med vores øl og drink, og vi søger igen mod baren – også for at høre, om dagens bar er en typisk aften i Paideia. I baren møder vi Jonas Stoltenberg, som læser uddannelsesvidenskab og er indkøber for Paideia.

”Mange synes, vi har Nobels bedste floor, så der plejer først rigtigt at komme mange senere på aftenen; normalt kommer folk omkring 19-20-tiden,” fortæller han og fortsætter:

”Derfor har mange efterspurgt, at vi laver flere aktiviteter tidligere på dagen, så i dag har vi Klub 100, og der er egentlig rimeligt god opbakning, så det er fedt.”

Hvad siger gæsterne?

Siden dette anmelderpar ankom til Paideia, er baren stille og roligt blevet fyldt godt op af glade gæster, som med jævne mellemrum vender hovederne tilbage for at bunde et shot øl.

De gæster, vi taler med, er begejstrede for eftermiddagens aktiviteter. En gruppe af nye kandidatstuderende i pædagogisk psykologi har for første gang vovet sig ind i deres egen fredagsbar og har taget Klub 100-udfordringen på sig. Deres dom er klar:

”Her er megahyggeligt og en supergod stemning. Man føler sig virkelig velkommen og kan falde i snak med forskellige folk her,” fortæller den ene. Den anden tilslutter sig rosen:

”Man får søde blikke af alle, der sidder her. Det er et megagodt arrangement.”

SÅDAN GØR VI

Vi sender to anmeldere afsted, som først opholder sig i baren i noget tid uden at give sig til kende for at få indtryk af stemningen i baren og faciliteterne.

Da en fredagsbar typisk vil ændre karakter fra eftermiddag til aften, giver vi os til kende og taler med bargæster og barpersonale for at få indtryk af, hvordan baren typisk vil udvikle sig, og hvad man fra barens side forsøger at opnå.

Vi giver ikke karakterer på en skala. Fredagsbarerne på AU er meget forskellige og kan derfor være svære at sammenligne og bedømme på den samme skala. Vi opsummerer i stedet vores anmeldelse i plus og minus.

Korrekturlæst af Charlotte Boel