AU får ny universitetsdirektør – han kommer fra KU

Arnold Boon hedder AU’s nye universitetsdirektør. Han kommer fra en stilling som fakultetsdirektør på det sundhedsvidenskabelige fakultet, SUND, ved Københavns Universitet. Han tiltræder 1. januar.

Arnold Boon hedder AU's nye universitetsdirektør, der tiltræder 1. januar 2016. Foto: Lars Kruse

Det er en ny universitetsdirektør med en solid universitetsbaggrund – både som forsker og som administrator – der i det nye år sætter sig i spidsen for AU’s administration.

Ni år som fakultetsdirektør på KU

De seneste ni år har Arnold Boon været fakultetsdirektør for det sundhedsvidenskabelige fakultet, SUND, på KU. Og før det har han blandt andet været administrationschef ved Danmarks Fødevareforskning og budgetchef ved Direktoratet for FødevareErhverv.

LÆS OGSÅ: Ny universitetsdirektør: "Jeg går all in"

Baggrund i fødevareforskningen

Arnold Boon er uddannet cand.agro fra Wageningen University i Holland og var i otte år ansat som forsker ved det tidligere Statens Jordbrugs- og Fiskeriøkonomiske Institut , som lå under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

Han har siden taget en ph.d. i erhvervsøkonomi og en master i offentlig ledelse.

Kommer fra Holland

Arnold Boon er 48 år og er oprindeligt fra Holland, men har boet i Danmark siden 1991 er dansk gift og har tre børn.

Han afløser tidligere universitetsdirektør Jane Kraglund, som 1. oktober tiltrådte som ny regionsdirektør i Region Syddanmark efter ni måneder på AU.

Så snart vi har fanget ham, bringer Omnibus et interview med den nye universitetsdirektør.